בס"ד
א. ספר תורה חייב להיות עם שירטוטים מוכנים לכתיבתו של הסופר. בבחינת הלכה למשה מסיני.
1. איך היו בימי קדם משרטטים את השורות האורכיות בדיוק כזה, אם הסרגל ההנדסי (לצורך המחשת העניין) הומצא רק לפני כ500 שנה. ?
ב. פרשיה פתוחה וסתומה: הבנתי את הביטוי "הטכני " והכתיבתי שלהן ,אבל מה מטרתן או ייעודם בספר התורה ?
בברכה
תשובה:
שלום רב
לגבי ספר תורה נחלקו הראשונים האם יש חיוב לשרטט כל שורה ושורה [וכך הלכה] או רק שורה עליונה, ויש סוברים שלעה זו אף מהצדדים. ראה שולחן ערוך יו"ד סי' רעא סעי' ה.
כדי לשרטט צריך פשוט חתיכת ברזל ישרה ודקה… לא מעבר לזה… אני מניח שדבר זה היה מצוי גם בימי קדם, אם אפילו תכשיטים יפים היו כמסופר בתורה.
פרשיה פתוחה וסתומה באה לסמל האם יש קשר בין שתי הפרשיות או שעוברים לנושא שונה לחלוטין. פרשיה פתוחה הכוונה שיש קשר בין הפרשיות והסתומה מסמלת מעבר לנושא אחר לגמרי.
בהצלחה