לתרומות לחץ כאן

האם מותר למתווך לקחת חלק מדמי המכירה בלי ידיעת הצדדים?

שלום רב, ותודה לכם על האפשרות להסתייע על ידכם בתשובות לשאלות שעולות מידי יום.

אני מתעסק בתיווך ושיווק של פרויקטים, רציתי לשאול אתכם את המקרה הבא:

ראובן רכש דירה בפרויקט ולאחר זמן פנה אלי ושאל אותי אם יש מתעניינים כיון שהוא מעונין למכור את הדירה במחיר 500,000 ש"ח עניתי לו שאני צריך לבדוק,

לאחר כמה ימים פנה אלי שמעון וביקש לרכוש דירה במחיר של עד 600,000 ש"ח ואמרתי לו שיש לי דירה של ראובן בלי לנקוט במחיר.

שאלתי היא:
א. האם אני יכול לקחת משמעון את ה600 ולהביר לראובן 500 ולהשאיר אצלי 100.
ב. במידה ולא האם אני צריך לדווח לראובן שיש לי קונה במחיר גבוה יותר, או שמא אני צריך לדווח לשמעון שיש לו אפשרות לקנות במחיר זול יותר.

בברכה
ישר כח

תשובה:

שלום רב,

אתה יכול לעשות זאת רק בהתקיים אחד משני התנאים אלו: או שאתה מודיע שרוכש שהמחיר שהמוכר יקבל הוא 500 ואילו אתה לוקח לעצמך את השאר. או שאתה מודיע למוכר שהקונה משלם 600 ומאה אתה רוצה שיעביר אליך. שהרי אם שניהם אינם יודעים על מה שאתה רוצה לעשות, זה גזל גמור. שהרי הרוכש משלם 600 עבור דירה, ולמעשה 100 מתוכם לא הולכים לדירה, אלא נשארים אצלך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. צריך עיון מדוע מספיק שהמתווך מיידע את הקונה, ואינו צריך ליידע גם את המוכר, הרי אם המוכר היה יודע שניתן לקבל יותר הוא לא היה מסכים לקבל פחות? לכאורה תקף כאן הכלל 'כיצד הלה עושה סחורה בפרתו של חבירו'.
    דוגמא לדבר מצינו בהלכות שכירות פועלים (חו"מ שלב, ב) אמר לו בעה"ב שכור לי פועלים בארבעה והלך השליח ושכר בשלושה .. אין להם אלא שלושה. וכתב הש"ך (ס"ק י) ונראה שאין בעה"ב צריך ליתן לשליח את הדינר הרביעי . הרי לן ששליח אינו רשאי לעשות רווחים מנכסים שאינו שלו ללא הסכמת הבעלים.

  2. אם הוא מודיע לקונה. הרי שהקונה מעביר 500 למוכר, ועוד 100 למתווך. הוא אינו עושה כל סחורה בפרתו של השני, אלא אומר לו בפירוש שהתיווך הוא כה גדול – 100. הדוגמא שהבאת היא ממש הפוכה. בעה"ב אמר לו שכור לי בארבעה. הוא סגר עם הפועלים בשלש. ומגיע להם רק שלש. על סמך מה הוא רוצה להוציא מבעה"ב עוד מנה?? וכי בעה"ב התחייב לו לשלם לו מנה על תיווך?? המקרה האמור, הוא כאילו אמר לבעה"ב מראש אני השגתי לך פועלים בשלש תן לי מנה על תיווך, ובעה"ב הסכים, אז מדוע שלא ישלם??

  3. מכירת דירה ב20% יותר מהמחיר שנדרש יש בה איסור אונאה, גם אם יכנו את זה 'דמי תיווך' .
    לכן, אם המתווך היה מעורב בקביעת המחיר הנמוך, יש לדון לחייבו מדין גרמי.
    גם אם הוא לא היה מעורב בקביעת המחיר, מ"מ הוא עובר על איסור אונאה בעצמו, או כמסייע לקונה.
    יתר על כן מדין 'השבת אבידה' ודאי שעליו ליידע את המוכר שזה לא המחיר האמיתי של הבית.

  4. אני לא חושב שניתן לחייבו מצד דינא דגרמי, אבל זה בהחלט סיבה נוספת לכך שהמתווך יהיה חייב לומר לפחות לאחד מהם. אלא שלפי מה שאתה מעיר, בפער כזה יתכן שהוא חייב לומר לשניהם. עקרונית אתה צודק, אבל המציאות קצת יותר מורכבת. צריך שיהיה ברור שיש אונאה מעבר למחיר (זכור, קשה לקבוע היכן מסתיים המחיר ומכאן ואילך לאחר שתות זה נחשב לאונאה). הן במחיר שנקבע ע"י המוכר, והן במחיר שהוא מחלץ מקונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל