לתרומות לחץ כאן

מוכר שכיר בחנות שהתעצל למכור ללקוח ואמר לו שאין

שלום לכבוד הרב!
אני שכיר בחנות בגדים נעליים וכו׳ מישהי רצתה לקנות משהו ואמרתי לה שאין למרות שיש. האם זה גזל לבעלים שלא עשיתי את המוטל עליי וצריך להחזיר כסף או שבדיעבד רק לעשות תשובה? תודה רבה!

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

יש מחלוקת בין הפוסקים. יש סוברים שאתה צריך לשלם למעסיק את כל הריווח שהיה עושה אם היית מוכר לאותה לקוחה. ויש סוברים שאתה צריך להחזיר רק חלק מהשכר. יש לחשב בכמה כסף אתה מוכר ביום וכמה עולה הפריט שהלקוחה רצתה לקנות, ולהחזיר חלק יחסי מהשכר של אותו יום.

למעשה, עדיף להתפשר בסכום שבין שתי השיטות.

מקורות:

חלק יחסי מהשכר על שלא עשה את העבודה ודאי שחייב להחזיר, כמו שומר שכר בהקדש שלא שמר כראוי שחייב להחזיר את השכר. עיין בגמ' ב"מ דף נח ע"ב. השאלה היא אם פועל חייב לשלם על מניעת ריווח כאשר לא עשה את המוטל עליו. עיין בטור חו"מ סי' צה מחלוקת הר"י הלוי והרמ"ה ועיין בנתיבות סי' שו סק"ו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. 1. לא ברור אם הנתיבות מחייב גם באופן שניתן עדיין למכור את הנעל רק המוכר טוען שהייתי בשביל הקונה הבאה קונה ומוכר נעל אחר.
    2. עובד מקבל שכר גם על סידור חנות ולשרת גם לקוחות שלא קונים ממילא החשבון לא פשוט כ"כ.

  2. 1. וכי למה לא. המוכר רוצה להרוויח את המקסימום שאפשר וכאשר אין במלאי נעליים מסוג מסוים הוא מזמין חדשים.
    2. על סידור החנות אכן מגיע לו שכר. אבל, שירות לקוחות שלא קונים אינם ריווח בשביל המוכר, אלא כדי להגיע ללקוחות שיקנו, או שלקוחות אלו יקנו בהזדמנות אחרת. וכאשר מפסידים לקוח שהיה מעוניין לקנות, הרי זה בזבוז לפי יחס מכירה זו לכלל המכירות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל