לתרומות לחץ כאן

לחתום על חוזה שיש בו חשש ריבית ואיסור ערכאות

שלום לרבנים,

שלחו לי הסכם פינוי בינוי שאני מעוניין לחתום עליו. רציתי לשאול אם יש בעיה הלכתית באחד הסעיפים הרשומים שם שיהיה לי אסור לחתום על ההסכם? ואם כן אז מה עלי להוסיף להסכם שיהיה לי מותר לחתום עליו ?
1. כתוב שם שאם אחד מבעלי הדירות יסרב למימוש הפרויקט או יפר משהו בהסכם אני נותן לו זכות לתבוע בשמי את הבעלים הסרבנים ואני צריך להתחייב להיכנס לתביעה. והרי וודאי שכוונתם בבית משפט רגיל ולא בדין תורה? מותר לי לחתום על זה?
2. כתוב שם שאם צד כלשהו פיגר בתשלום יצורפו לסכום הפרשי הצמדה למדד המחירים וריבית 10% בשנה. יש בעיה של ריבית? מותר לי לחתום על זה? האם יש משהו שאפשר להוסיף בניסוח שיהיה לי מותר לחתום? אולי להוסיף משהו בסגנון בכפוף להיתר עיסקא ברית פנחס ואז זה טוב? ואם כן אז אני לא אצטרך לצרף להם את המסמך של ההיתר עיסקא אלא רק הנוסח הזה מספיק?
3. כתוב שם שכל מחלוקת תובא להכרעת פוסק. לא נראה לי שהם התכוונו לפוסק ע"פ דין תורה. האם מותר לי לחתום על זה?

תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

1. לא נראה לי שיש בכך בעיה. במקרה שאחד השכנים יחזור בו מההסכם וירצה לדון בדין תורה והחברה תתעקש לתבוע בבית משפט, תהיה רשאי לחזור בך מייפוי הכוח שנתת לחברה, אלא שהחברה תהיה רשאית לתבוע ממך פיצויים על הפרת חוזה, אם לא תהיה לה היכולת לתבוע בשם השכנים האחרים בלבד. אבל, לא נראה שיש סיכון שתגיע לידי כך, משום שאם יהיה שכן שיחזור בו ויתעקש לדון בדין תורה, בית דין יגיד לו שאם הוא גורם לך הפסדים בכך שהוא חוזר בו, אסור לו לחזור. ואם יסרב לבית דין, יהיה מותר לתבוע אותו בבית משפט.

2. עדיף שתכניס לחוזה סעיף של היתר עיסקא. אבל בכל מקרה לא מדובר בריבית מן התורה שיהיה איסור על עצם החתימה. כל האיסור שיכול להיות הוא רק בפיגור בתשלום והוספת ריבית בפועל. ויש מקרים שאין איסור אף לשלם ריבית בפועל, כגון: אם הלקוח לא שילם לקבלן בזמן והקבלן עדיין לא סיים את העבודה.

3. בעצם החתימה אין בעיה. אם בעתיד תהיה תביעה בפועל, תצטרך לברר כיצד לנהוג.

מקורות:

1. אם שכן חוזר בו מהסכם שנעשה בהסכמתו ונגרם מכך הפסדים כספיים, לכאורה יש לדמות לכלה שחוזרת בה ומסרבת להתחתן לאחר שהוציאו הוצאות, שנפסק בשו"ע אבן העזר סי' נ סעיף ג שחייבת לשלם.

2. בריבית דרבנן אין איסור על עריכת השטר, עיין בחוות דעת סי' קס סק"א שאין העדים עוברים על לא תשימון, עיין שם. לעניין תוספת ריבית בפיגור בתשלום לקבלן לפני סיום העבודה, עיין שו"ע יו"ד סי' קעו סעיף ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל