כאשר נמצא בספק אם אמר ברכות קריאת שמע של שחרית בערבית או להיפך-צריך לחזור?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
תשובה:
שלום רב,
כתב הרמב"ם (הלכות קריאת שמע פרק ב הלכה יג) "ספק קרא קריאת שמע ספק לא קרא חוזר וקורא ומברך לפניה ולאחריה, אבל אם ידע שקרא ונסתפק לו אם בירך לפניה ולאחריה או לא בירך אינו חוזר ומברך". וכן הוא בשו"ע (סי' סז סעי' א'). כלומר, אם הוא ודאי קרא ק"ש, והספק הוא רק בברכות, לדעת כולם אין לחזור ולברך. וראה שם בכסף משנה שהביא את דברי הרא"ש שמכאן יש להוכיח על כל ספק בברכה שרבנן תיקנו לברך שאם יש לו ספק אם בירך או לא, שאינו חוזר ומברך. אבל אם הוא ספק אם קרא את שמע, כיון שהוא חייב לחזור ולקרוא חייבוהו כבר לחזור ולקרותה בברכותיה.