לתרומות לחץ כאן

מעשה שבת של גוי בשבת / בישולי עכו"ם / נטיעה של שתיל בעל גוש עפר בשמיטה

בעיניין שבת
עובדת גויה קבועה בבית הישראל שמה לב לאחר כניסת שבת שהחמין ללא הקציצות בשר
אלא ירקות וקקת עוף וכדי להרשים את בעל הבית הוסיפה את הקציצות בשבת ללא ידיעתו כלל הקציצות הם לא מבושלות בשעת הכנסתם לסיר למחרת בקידוש היום סיפרה להם כמה היא אחראית …..
א.מה דין התבשיל לאוכלו בשבת
ב.בישולי עכום

בעיניין שביעית
בגן ילדים שמו בחצר דשא סינטטי -הגנן ללא ידיעת הגננת עקר עץ פסיפלורה עם גוש עפר גדול והיניחו בעציץ שאינו נקוב במטרה להעבירו כיווון שהעץ הפריע לצורך פריסת הדשא האם יכול להחזירו לקרקע במקום אחר בגן—לתדהמת הגננת על עקירת העץ בשנת השמיטה פיצה אותה הגנן בשני עצי פספלורה בני שנה ממשתלתו הנתונים בעציץ שאינו נקוב האם יכול להכנים אותם לקרקע חובה לציין שהשאלה במקום חילוני ספרדי

תשובה:

שלום רב

א. לגבי שבת ודאי המאכל אסור עד לאחר עבור זמן שראוי הוא להעשות במוצאי שבת, שכן אסור להנות בשבת ממעשה שבת של גוי הנעשה לצורך היהודי.

ב. מסברא נראה שודאי יש כאן איסור של בישולי עכו"ם, שכן מה שהתירו כאשר היהודי מדליק את האש או משתתף בהכנת המאכל, הוא דוקא כאשר הם שותפים באותו מאכל, אבל כאן הרי היהודי כלל אינו יודע מכך ונראה שהקציצות הם בישול בפני עצמו שאין ליהודי חלק בו.

ג. דעת החזון איש הובאה בס' משפטי ארץ עמ' 31, שגם העברת נטיעה עם גוש עפר גדול נחשבת נטיעה לגבי איסור שמיטה [בשונה מערלה שבאופנים מסוימים נחשב הדבר כהמשך הנטיעה הקודמת]. לגבי עצי הבפסיפלורה יש לברר אם ניטעו בעציץ בשמיטה או לפניה, שכן אם ניטעו שם בשמיטה אסור לקיימם אפילו באותו עציץ. כמובן שאין לנוטעם בגינה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל