לתרומות לחץ כאן

נישואי יוסף הצדיק

בס"ד

בפרשת "ויחי" כותב רש"י שיוסף הראה ליעקב אבינו ע"ה שטר אירוסין וכתובה עם אוסנת בת פוטי פרע כהן און . .

א. מניין לנו שבזמנו היה הכרח לשטרות הללו לצורך נישואין ?
ב. מניין לנו בכלל שהייתה אישה מוכרחת להתגייר ? ( היה בכלל מושג גירות בתקופתו? )
ג. מי היו העדים היהודיים בקידושין הללו במצריים ?

תשובה:

שלום רב,

אני באמת לא יודע תשובה מדוייקת לשאלה שלך. אמנם כתוב בהרבה מפרשים, כי מה שחז"ל אמרו שהאבות הקדושים קיימו את התורה, הכוונה לדברים שהם יכלו לקיים. קידושין עם שני עדים כשרים לא היתה להם כל אפשרות. גם לא לשאר השבטים שהתחתנו בארץ ישראל שהרי היהודים היחידים היו קרוביהם.

דווקא שטר כתובה יכול להיות כשר בעדים גויים. אם זה שטר העולה בערכאות כפי שמבואר בסוגיא בגיטין ט-י' ששטר ראיה העולה בערכאות כשר, ושטר כתובה זה בעצם שטר ממוני.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ביאר האדמור מצאנז זצל איך נשא יוסף אישה במצרים בלא עדים והסביר שבגמרא [קידושין סה] מבואר מדוע חייב עדים שיראו את הקידושין ולא מספיק שהחתן והכלה יודו שהם נתקדשו זה לזה, משום שכתוצאה מהצהרתם הגבר יאסר במשפחתה הקרובה לה וכן היא תאסר במשפחה הקרובה לו ויש לנו כלל שאדם לא יכול להודות בדבר שהודאתו שוללת זכיות מאחרים ולכן אי אפשר לסמוך על הודאתם שהבעל קידש אותה אלא חייב שהיו עדים. ולכן מובן שיוסף נשא את אסנת בלי עדים שהרי הם היו במצרים ולא היה להם משפחה שהם ישללו מהם זכות ומימלא במצב כזה אפשר לסמוך על הודאתם שנישאו זה לזה. הבהרה חשובה דעה זו לא נפסקה להלכה. ותמיד צריך עדים.

  2. ישר כח. ביאור נפלא. אבל למה אתה אומר שזה לא נפסק להלכה. כמובן שלהלכה תמיד זה לא רלוונטי, אבל זה ההבסדר שביאר הקצוה"ח בשם הרשב"א נדמה לי בסי' רמא מדוע בקידושין צריכים עדים לקיום הדבר ולא מועיל הודאת בעל דין. אגב, לכאורה גם ביאור זה אינו מושלם, שכן היו לו קרובים מארץ ישראל, ומה בכך שבמצרים לא היו לו קרובים, הרי הרעיון הוא שלא שייך הודאת בע"ד במקום שזה חב לאחריני

  3. כן כוונתי שזה לא נפסק להלכה שאפשר לעשות מעשה כיוסף. ולגבי השאלה שהרי יש להם קרובים בארץ ישראל אולי אפשר לומר בדרך קצת שונה שבאמת כל האבות מעיקר הדין יכלו לקדש בלא עדים שהרי אין כאן חב לאחריני שהרי גם ככה אם לא נאסרו בקרובים זה לזה שהרי נשאו אחיות וכו .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל