לתרומות לחץ כאן

אדם שמסופק באמצע תפילת העמידה באיזו ברכה הוא אוחז

מה הדין מי שמתפלל וכרע ולא זוכר איפה הוא נמצא או החתימה של אבות או בחתימה של מודים (סיפור שקרה) והאם יש אותו דין מי שאומר ברוך אתה ה' ולא זוכר על איזה ברכה?
שאלה ב.האם יש בעיה לשכור רכב מחברת השכרה מיום ששי עד יום ראשון ולשלם על ביטוח של שבת (תמיד ששוכרים ליום אחד זה 24 שעות וכשוכרים ביום ששי זה 48 שעות ולא משלמים על יומיים אלא על יום אחד מכיר מלא ועוד ביטוח על שבת סכום קטן וכנראה זה ביטוח על גניבה)האם זה בעיה של שכר שבת? תודה רבה

תשובה:

שלום רב

א. שאלה זו אינה נוגעת דוקא לסיטואציה שהזכרת אלא כל אדם שבאמצע תפילת שמונה עשרה פתאום אינו זוכר היכן הוא אוחז. וכאן הספק הוא אכן בעייתי ביותר, שכן כל אופן בו ינקוט הוא "מסתבך"… אם יבחר לחזור למקום שהוא זוכר בודאי שאמר, יתכן שכבר בירך ברכות נוספות ועתה שהוא חוזר עליהן הרי זו ברכה לבטלה, ואם יבחר בצד השני של הסקלה, וימשיך מהמקום אותו ודאי לא אמר, אולי השמיט באמצע ברכות ואז אינו יוצא ידי חובה בתפילה זו, ונמצא שהברכות שהוא אומר עתה הן לבטלה.

בחיי אדם כלל כד סעי' כא עוסק בשאלה זו, ומכריע שאם אלו אחת הברכות הראשונות חוזר לראש, ואם אחת מג' האחרונות חוזר לרצה, שכן כל שלושת הראשונות הן כברכה אחת וכן האחרונות, ואם הספק אירע באמצעיות, עליו להתחיל בברכה שהוא יודע בבירור שעדיין לא אמרה וראה שם בנשמת אדם את ראיותיו. אולם, בבן איש חי משפטים אות י חולק, וסובר שעליו להתחיל מהברכה שבה הוא מסופק אם אמרה, וכ"כ הכף החיים סי' קיט ס"ק כ בשם החסד לאברהם, וכ"כ אחרונים רבים וכן הורה החזון איש.

דעה מחודשת הביא בשו"ת מנחת יצחק ח"ה סי' ב, שאת הברכות בהן הוא מסופק יאמר במחשבה בלבד, לחשוש לדעות שהרהור נחשב כדיבור, ולאחר מכן ימשיך כדעת החיי אדם.

האופן המובחר ביותר, להמתין לחזרת הש"ץ ולשמוע היטב את הברכות בהן הוא מסופק ולכוין לצאת ידי חובה בתפילת החזן, ולאחר מכן להמשיך מהמקום אותו ודאי לא אמר עדיין.

ב. אין כאן כל שכר שבת. כמובן השאלה שלך היא מצד חברת הביטוח המרויח כאן ולא מבחינת השוכר שלגביו אין כל מקום לשאלה, אך גם חברת הביטוח נוטלת תשלום זה בהבלעה יחד עם האחריות על יום שישי, כך שאין כאן כל חשש בענין.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

4 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל