לתרומות לחץ כאן

סעיף בחוזה על בוררות בפני רב מוסכם מעיר אלעד

אל כבוד הרבנים שליט"א

ברצוני לברר
כשנחתם הסכם בין צדדים לגבי בורר בלשון זה:

"בכל מקרה בו יתגלעו מחלוקות ו/או חילוקי דעות בין הצדדים או מי מהם בכל עניין הנוגע לכריתתו ו/או תקפותו ו/או ביצועו ו/או הפרתו ו/או לפירושו של חוזה זה, ימסרו הצדדים את הסכסוכים ו/או חילוקי הדעות להכרעת בורר רב מוסכם בעיר אלעד (לעיל ולהלן: "הבורר") וחתימה על בקשה כזאת כמוה כחתימה על שטר בוררות"

דהיינו שהתנאי רב מוסכם ולא הוחלט על זהות הרב

וכרגע בהגיע שאלה מסוימת, אחד הצדדים הציע רב מסוים, ומתברר שאינו מקובל על הצד השני. והצד השני מבקש שיתן לו רשימה של רבנים אחרים שיחליט על אחד מהם, ולאחר חיפוש מעמיק למצוא רב אחר המוסכם עליו אינו מוצא באותה עיר, ומשכך הציע כי מאחר והנוסח בהסכם רב מוסכם בעיר אלעד, ואינו מוצא רב שמוסכם בצירוף שגר בעיר זו, מבקש להרחיב את הבחירה ונותן רשימה של רבנים מבני ברק וירושלים.

האם הצד השני יכול לטעון ולחייב למצוא דווקא מאותה עיר כאשר חסר התנאי שצריך להיות רב מוסכם.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

ברור שלפי ההסכם הצדדים חייבים להסכים לרב מסוים מעיר אלעד. שהרי אם נאמר שהצדדים רשאים לומר על כל רב שהוא לא מוסכם, אין שום ערך להסכם. ולכן, אם צד אחד מסכים על רב מסוים מעיר אלעד, אין הצד השני יכול לדרוש להעביר את הבוררות לרב מעיר אחרת. אבל, אם צד אחד אינו מסכים על שום רב מעיר אלעד, יכול הצד השני שמסכים על רב מאלעד, לומר שהוא מוכן לפנים משורת לתת אפשרות לבחור גם רב מעיר אחרת, אבל לא שידחו אותו מכל וכל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראשית תודה רבה

    במקרה שצד א' הנתבע מסכים רק רב מסויים שצד ב' אינו מסכים אך מאידך צד ב' מתעקש שרוצה רב אחר שלא מוסכם על צד א' ולא מוכן בעיר אחרת
    מה במקרה כזה?

  2. אם הנתבע מסכים לרב מסוים מעיר אלעד ולתובע אין סיבה טובה למה לא להסכים, הנתבע יהיה פטור מלדון, עד שיסכים התובע לרב שהוא מסכים, או עד שיתרצו שניהם על רב אחר. וזאת מהכלל "דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא", עיין בביאור הגר"א חו"מ סי' יד ס"ק יח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל