לתרומות לחץ כאן

קונה דירה נפטר לפני סיום התשלומים ומשפחת האלמנה שילמה את היתרה

כבוד הרב שליט"א
שאלה
ראובן נפטר מן העולם ל"ע והשאיר אלמנה ויתומים קטנים. כמה שנים לפני שמת קנה דירה ע"י שלוה כמה הלואות וגם אבי אשתו נתן כסף לקנות הבית ורוב הכסף באה משטר עיסקא שעשה עם המוכר לשלם לו מידי חודש בחודשו להרבה שנים ושם כתוב שבכל חודש שמשלם קונה חלק יותר בהבית.
אחרי שנפטר מן העולם באו הבעלי חובות ובפרט הבעל הבית הראשון ורצו למכור את הבית כדי לגבות את החובות שלהם והחליטו אנשי משפחת האשה שהם ישלמו מהיום והלאה את החוב להבעל הבית הראשון והמיסים וכל שאר הוצאות הבית כדי שהאלמנה יהי' לה בית דירה להיות שמה ועכשיו נפטרה האלמנה ולה יש גם בן מבעלה הראשון. וכל הילדים גדולים הם.
השאלה הראשון, היות ומשפחתה שילמו החובות והעיסקא בכוונה לקנות הבית להאשה ולא להילדים אם הבן הראשון גם יורש חלקו בבית כראוי?
למעשה היה גילוי דעת בבית בית דין ממשפחת האשה שכל מה שיתנו בהבית יהי' קניית רכוש עבור האלמנה ולא עבור היתומים האם זה מוסיף?.
גם היה מי שהשקיע הרבה כסף בכוונה שגם הבת יהי' לה חלק בהירושה כאילו שקונה לעצמו ע"י השקעתו ונותן לה במתנה.
מהו לפי דעתכם דינא דהאי עזבון

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אכן מסתבר שהמשפחה שילמו את החוב לטובת האלמנה ולא לטובת היתומים, גם בגלל הגילוי דעת, וגם מסברא, שהאחריות למדור ליתומים נופל על האלמנה והנותן כסף מתכוון לעזור לה.

והיות שנקבע בהסכם הקניה שעם כל תשלום נקנה חלק בדירה, כל החלק ששולם על ידי משפחת האלמנה הוא שלה והחלק ששולם על ידי ראובן הוא שלו, או שלו ושל האלמנה בשותפות (תלוי איך נקבע בהסכם הקניה, אם ראובן קונה לבד, או אם אשתו ביחד).

גם אם בהסכם הקניה נקבע שראובן הוא הקונה, מכל מקום, אם ראובן ויורשיו אינם יכולים לעמוד ביתרת התשלומים, רשאים המוכר והאלמנה לקבוע שמכאן ולהבא, האלמנה קונה את החלקים שעדיין לא שולמו. ומסתבר לומר שזו הייתה דעתם.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כבוד הרב שליט"א ומהו הדין אם קנה הנפטר את הבית בלא התנאי המוזכר ונטל משכנתא על הבת וכמעט שלא שילם ומשפחת האשה שילמו מידי חודש בחודשו הזה משנה הדין? למה? סוכ"ס אם המשפחה לא ישלמו המלוה ימחור את הבית לקבל בחזרה מה שהלוה?
    ועוד היש לכם מראה מקומות על השאלה והתשובה
    תודה רבה

  2. במקרה זה הזכויות בדירה הן של ראובן ויורשיו והחוב שהיה מוטל על ראובן ויורשיו הוא חוב כספי בלבד. אף שהמוכר היה יכול לחזור מהמכירה אם לא היו משלמים את החוב, מכל מקום, אם לא מימש זכות זו הדירה של ראובן יורשיו. משפחת האלמנה יכולה לטעון שהיא שילמה את החוב לזכות האלמנה ועל כן נחשב שהאלמנה שילמה את החוב. ולכאורה יש מקום לחייב את היורשים להחזיר את החוב, אם אכן הייתה דעת המשפחה לטובת האלמנה בלבד, עיין שו"ע אבן העזר סי' צה סעיף ז ובח"מ שם סק"ז. ואין מקום לפטור את היורשים מדין "פורע חובו של חבירו", על אף שאכן מסתבר שאם קרובי האלמנה לא היו משלמים את החוב, אחרים היו מרחמים על היתומים ומשלמים (עיין שו"ע חו"מ סי' קכח סעיף א וש"ך שם סק"ו), כיון שהאלמנה הייתה אפוטרופוסית של היתומים והרי זה כפורע מדעת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל