לתרומות לחץ כאן

מתקנים לטיהור מים בשבת / החלפת חזן באמצע התפילה

לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א!

יישר כח על התשובות המחכימות והמקורות החשובים!!!

בזמן האחרון יש שימוש נרחב במטהרי מים ביום יום, ורציתי לדעת האם מותר להשתמש בהם בשבת? והאם יש בתהליך הסינון בהנ"ל איסור בורר ?

האם מ"ש מרן השו"ע בסימן שי"ט ס"ט שמותר לתת מים ע"ג שמרים בשבת כדי שיצלו פירושו הוא כמ"ש המשנ"ב שאע"פ שהמים לוקחים מעט מן היין זה מותר משום שלפני שנתתי המים בשמרים הם היו צלולים ולא שייך בהם ברירה ולכן אע"פ שבאמצע הם עושים תהליך של ברירה אין בעיה, וכך גם במסננים לטיהור מים שאע"פ שהם מתלכלכים במסנן כיוון שנתתי צלולים ויצא צלולים מותר או שיש פירושים אחרים בהסבר השו"ע וצריך להחמיר?

האם מותר לאדם שיש לו חיוב להחליף את הש"צ בחזרת הש"צ שיתפלל בקול רם ? והאם יותר טוב להחליף באשרי? ומי יאמר את קדיש תתקבל [המחליף או החזן שהתחיל]? [כי ראיתי בבאור הלכה בסימן קל"ב שמביא שמחליפים באשרי ומצד שני ראיתי מקומות שמחליפים כבר בחזרת הש"צ]

בברכה,

תשובה:

סברא זו שלך שהיא בהחלט יפה, כבר עמד עליה החזון איש בסי' נג לקראת סופו בנושא דומה, לענין מסננת שעל גבי הברז שבמשך הזמן מצטבר בה מעט חול, והמים עוברים שם ומתערבים בחול באופן משמעותי ומיד יוצאים דרכה נקיים, והשיב להקל על סמך דברי השולחן ערוך שציינת. אינני יודע כיצד המסנני מים עוברים, אולם אם המים שוהים בתוך הפחם ויוצאים משם רק כאשר פותחים שוב את הברז יתכן שהדין חמור יותר, כיון שהם לא רק חולפים שם אלא מתקלקלים לזמן רב ואחר כך נעשים מתוקנים שוב.

אין בעיה להחליף בחזרת הש"ץ אף שהמנהג להחליף באשרי, מחד גיסא עדיף להחליף בחזרת הש"ץ בגלל הבעיה שעוררת עם הקדיש תתקבל שהוא שייך לחזרה, ומאידך, אם לא יאמר חזרה נמצא שכמעט לא עשה כלום, שהרי אין כל משמעות לכך שהוא חזן מלבד הקדיש שאחרי ישתבח והברכו שאחריו… ואולי לכן נהגו להחליף באשרי, ומה שהקילו שהשני אומר קדיש, כנראה שלא גרע דינו ממי שמחליף את החזן באמצע החזרה בעת הצורך שממשיך ממקום שפסק הראשון. אבל האמת שהכי ראוי לא להחליף בגלל הבעיות הנ"ל אלא לעשות תורנות לפי הימים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל