לתרומות לחץ כאן

הזמינה שמלת כלה ואמרה לתופרת שהיא לצורך הצגה בלבד

מעשה בשחקנית בהצגות שעמדה להתחתן והלכה לתופרת להזמין שמלת כלה אך אמרה לתופרת שזה לצורך הצגה פלונית וכו', התופרת האמינה ונקבה בסכום ממוצע לשמלות כאלו אך נמוך בהרבה משמלת כלה ממוצעת (דידוע דבשביל שזה שמלת כלה מבקשים מחיר מופקע ואם יזמינו אותה שמלה בצבע אחר מלבן המחיר נמוך בהרבה, אך כך נהוג בכ"מ)…..
האם נהגתה כשורה? אשמח לפירוט במ"מ

תשובה:

שלום רב,

יש בכך איסור שקר. כדי שלא יהיה איסור שקר יש לומר בצורה שיכולה להשתמע לשני אופנים. כגון: אני זקוקה לְשמלה לצורך הצגה פלונית, והכוונה שצריכה שמלה אחרת להצגה ולא שמלת כלה זו.

במקרה שיש הרבה צופים בהצגה, יותר מאשר משתתפים בחתונה, יכול להיות גם איסור גניבת דעת, אם התופרת תשקיע יותר בשמלה או תתן במחיר זול יותר, כדי שאנשים יתפעלו מהשמלות שלה.

אבל, עצם הדבר שהיא קיבלה מחיר זול יותר, בגלל שהתופרת חשבה שלא ניתן לבקש מחיר יקר יותר, אין בזה איסור גזל, אם העובדה שהשמלה תשמש לצורך זה ולא לצורך זה, אינו משנה כלל לתופרת. משום שהתופרת הסכימה למחיר שהסכימה והשימוש שייעשה בשמלה תלוי בהחלטת המזמינה ולא קשור לתופרת כלל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כל הכבוד לכלה אין פה שקר ולא גנבת דעת . אברהם אבינו בשביל להציל את שרה אמר אחותי היא . והכלה רצתה להציל את כספה והעובדה שכאשר התופרות יודעות שזה כלה מפקיעות מחירים וכאשר זה בשביל הצגה נותנות מחיר סביר עובדה שהכלה קיבלה מחיר סביר כאשר אמרה שזה בשביל הצגה

  2. ככל שהתופרת לא מפקיעה מחירים ביחס לחנויות אחרות, אין בכך שום איסור. ואסור לשקר או לרמות כדי להוזיל את המחיר. אין הלכה המגבילה מחירים של שמלות כלה ומותר לתופרות להרוויח יפה לפרנסתם אם הציבור מוכן לשלם.
    אם התופרת מפקיעה מחירים ביחס לכל החנויות, אין צורך לשקר כדי להוזיל את המחיר, אלא ניתן לקנות בחנויות אחרות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל