לתרומות לחץ כאן

שאלות בענייני שבת / יחס שבין הגר למשפחתו / וכללי

לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א השלום והברכה

אני אמנם נולדתי גוי, בן לאמא נוצריה ולאבא יהודי אך בעקבות חזרתו בתשובה של אבי ז"ל לפני כמעט 20 שנה גם אני בעצמי התחלתי להתקרב לאט לאט ליהדות וגם אני ברוך השם זכיתי לחזור בתשובה שלמה ולהתגייר וכיום אני כבר 4 חודשים יהודי כשר חסדי השם.
לעצם העניין לפניי מספר שאלות הלכתיות ושאלה באמונה:

א. במידה ואני יוצא החוצה מבייתי בשבת ומתכנן לחזור במוצאי שבת בחזרה הבייתה בעזרת אוטובוס האם מותר לי לטלטל את כרטיסיית האוטובוס בכיסי במהלך השבת עד למוצ"ש?
ב. האם נכון הדבר שאסור להסתכל על הירח כלל? במידה ואסור אשמח לדעת מדוע.
ג. במידה ובגדיו של אדם נרטיבים בשבת מחמת הגשם היורד בחוץ האם מותר לו לסחוט אותם מעט כדי שיתייבשו יותר מהר או שגם במקרה זה שייך איסור סחיטה?
ד. יש לי בת ממערכת יחסים קודמת עם גויה שהיא כיום כבר נערה, האם מותר לי לחבק אותה ולנשק אותה מפני שהיא בתי הביולוגית?
ה. כנ"ל לגבי אמא שלי, מותר לי לחבק אותה ולנשק אותה אף על פי היותה גויה?
ו. מותר ללחוץ יד לכבוד ולנימוס לאחות גויה?
ז. האם יש איסור להסתכל על קרובי משפחה מתנשקים? כלומר אם אחותי מנשקת את בעלה או שבתי מנשקת את החבר שלה האם אסור לי להסתכל? כמובן שמפני שאנחנו באופן טבעי וביולוגי קרובים לא שייך כאן איסור הרהורי עבירה וכו'. אך אשמח לדעת מה ההלכה אומרת בעניין.
ח. שאלה נוספת שארצה לשאול נוגעת לתורה עצמה, לאחר שבני ישראל יצאו ממצרים ידוע הדבר כי ירד מן מהשמיים, אך מה הוא בדיוק אותו מן? איזה סוג של מזון בדיוק ירד מהשמיים?

סליחה על השאלות המעט ארוכות ותודה רבה מראש.
בשורות טובות.

תשובה:

שלום רב

א. כרטיסית אוטובוס היא מוקצה ואסור לטלטלה בשבת.

ב. מותר להסתכל על הירח ואף מברכים על חידושו בתחילת החודש את ברכת הלבנה.

ג. אסור לסחוט בגדים בשבת משום איסור מלבן – כיבוס.

ד -ו. מותר. גם באופן כללי בין אב לבתו או לאמו ששניהם מבוגרים כתוב ברמב"ם ובשו"ע (אבה"ע סוף סי' כא) כי למרות שאין בכך איסור הדבר מגונה. אבל למעשה נוהגים בכך להקל. ואין הבדל בין אב לבתו כשאחד מהם התגייר שעפ"י הדין הוא "כקטן שנולד" ואינו קרוב משפחתם. משום שהלכות אלו נקבעות עפ"י העובדות, והעובדות הם שביחסי קירבה אלו אין הרהורי עבירה, כך כתב בשו"ת אגרות משה (אבה"ע ח"ד סי' סד).

ז. האיסור להסתכל על דבר כזה הוא רק כאשר זה גורם להרהורי עבירה.

ח. התורה לא מפרטת בדיוק, היה זה מאכל ללא צורה מוגדרת שצבעו לבן וטעמו הבסיסי מתוק כמו עוגת דבש, שכל אדם היה יכול לשוות לו טעם אחר על ידי מחשבה בלבד.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל