לתרומות לחץ כאן

מסחר באופציות בינאריות

שלום לרבנים!
אני מעוניין לסחור ברשת באופציות (באתר איטריידר, פורקס וכדו').
שאלתי האם ישנה בעיה הלכתית במסחר זה, והאם ניתן לפתור אותה באופן כל שהוא.
תודה מראש!

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שמסחר באיטריידר זה סוג של מסחר באופציות בינאריות. כלומר, לדוגמא, אדם שם 1000 ש"ח ומהמר על מטבע מסויים או מניה מסויימת שאם היא תגיע בשעה שנקבע (שעת הפקיעה) לרמה מסויימת המשקיע (המהמר) יקבל 70% כלומר, 700 ש"ח בנוסף על מה שהשקיע. ואם לא, יפסיד את סכום ההשקעה שלו.

מאידך, מסחר בפורקס זה למעשה סוג של קנית מטבע, אלא שבפועל לא נרכש ע"ל ידי החברה שאיתה הוא סוחר שום דבר. כך שלמעשה הוא סוחר באופציות של מטבעות.

אני מקווה שהבנתי היטב את הרעיון.

אין בעיה הלכתית לסחור באופציות אלו.

מקורות:

למעשה, נחלקו בגמרא (סנהדרין כד,ב) אם הפסול של משחק בקוביא הוא משום גזל – אסמכתא, או משום שהם "מבלי עולם" משום שאינם עוסקים ביישובו של עולם. הרבה ראשונים פסקו שאין בזה בעיה של אסמכתא ראה ברמ"א (חו"מ סי' רז סעי' יג). ובדעת הרמב"ם יש דיון האם הוא פוסק שיש בזה בעיה של אסמכתא או לא. בכל אופן, במקרה זה אין בעיה של אסמכתא משום שהוא מפקיד את הכסף בחשבון של מי שמשחק מולו – החברה. ראה שם ברמ"א.

ומצד הענין שאינם עוסקים ביישובו של עולם. בגמ' שם מבואר כי למד"א שאין עוסקים וכו' במקום שיש לו אומנות אחרת אין בעיה. ראה שם בחידושי הר"ן שכתב: "משמע לכאורה דבקוביא באקראי בעלמא כגון שיש לו אומנות אחרת ליכא איסורא אפילו דרבנן אלא שאין הדבר כן מדאמרינן בפרק שואל אדם (שבת דף קמח ע"ב) גבי מתני' דמפיס אדם עם בניו וכו' ודבר זה אפילו בחול אסור משום קוביא ושמעינן מהא תרתי חדא דבקוביא איכא איסור דרבנן אפילו לדידן דק"ל דטעמא דמתני' משום שאינו עוסק בישובו של עולם אלא שאינו פסול לעדות אא"כ אין לו אומנות אלא הוא". כך שאין בעיה לסחור באופציות אלו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראיתי בתשובה שאין פסול משחק בקוביא מאחר והכסף מופקד אל החברה ובזה יש גמ"ד,
    ולכאו' זה שייך רק אם אני מפסיד אבל אם אני מרויח האם זה נחשב שיש לי גזל דרבנן שהרי כלפי החברה זה כן אסמכתא שהם לא הפקידו אצלי כסף?
    בתודה מראש

  2. החברה לא משקיעה מכספה כשני אנשים שמתערבים, אלא הם רוכשים מכמה ולחלק נותנים רווח וחלק מפסידים, וזה הרווח שלהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל