לתרומות לחץ כאן

פרשנות הסכם בלעדיות עם מתווך

בס"ד

חתמתי על הסכם בלעדיות עם מתווכת לגבי מכירת הדירה שלי לתקופה של 3 חודשים. בהסכם רשום: הלקוח ישלם למתווך עבור פעולת התיווך .. אם ההסכם ייחתם: א. במהלך תקופת הבלעדיות (אפילו יימכר/יושכר שלא באמצעות המתווך) ב. לאחר תקופת הבלעדיות, עם גורם, אשר נודע לו על הנכס, או שהנכס הוצג בפניו,, במהלך תקופת הבלעדיות. השאלות שלי הן:
1. אם קונה התקשר אלי במהלך תקופת הבלעדיות כתוצאה ממודעה שתליתי והבאתי לידיעתו כפי המתחייב מההסכם על קיומו של הסכם זה, ואותו קונה אינו מעוניין לפנות למתווך ולשלם דמי תיווך ומעדיף להמתין עד לתום תקופת הבלעדיות. הנכס לא הוצג בפניו אך נודע לו עליו דרך פרסום שלי ולא של המתווכת. במידה והוא אכן ירכוש הדירה לאחר תום תקופת הבלעדיות האם אני והקונה מחויבים בדמי תיווך על אף שהקונה לא הגיע אלי דרך מאמצי/פרסום המתווכת?
2. מה לגבי מתווך אחר שיצר איתי קשר במהלך תקופת הבלעדיות ויש לו קונים אפשריים והוא מעדיף להמתין עד לתום תקופת הבלעדיות. האם גם כאן יש מחויבות בעמלת תיווך אם המתווך יביא לידיעת הקונים שלו על הדירה שלי ואם זה משנה מתי מביא לידיעתם המידע על הדירה בין בתקופת הבלעדיות/אחריה?
3. מה לגבי קונה שהיה עמי בקשר לפני תקופת הבלעדיות ויהיה מעוניין לרכוש הדירה לאחר תקופת הבלעדיות. האם אנו מחויבים בעמלת תיווך. כי ישנו סעיף נוסף "הלקוח יביא את עובדת התקשרותו בהסכם זה לידיעת הפונים אליו ישירות ובמיוחד לכל מתווך אחר ו/או קונה/שוכר עמם היה קשור בעבר." ואכן הבאתי לידיעתו על הסכם זה (כמובן שאיני יכולה לחייב אותו לפנות למתווך) והוא בוחר להמתין לתום תקופת הסכם בלעדיות התיווך. אבקש להדגיש כי בסעיף הנ"ל שרשמתי המפרט מתי הלקוח ישלם העמלה, בשני תנאים א. ו-ב. בתנאי ב רשום לגבי קונה שנודע לו או הוצג בפניו במהלך הבלעדיות ולא רשום לגבי קונה שנודע לו או הוצג בפני לפני תקופת הבלעדיות.
אודה לתשובתכם.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

כאשר יש הסכם ברור לשון ההסכם הוא הקובע, בין אם זה הגיוני ובין אם לאו. ולכן לגבי השאלה הראשונה והשניה אם נודע לקונה על הדירה במשך תקופת הבלעדיות, תהיו מחויבים לשלם דמי תיווך. לא משנה מתי נודע למתווך השני, אלא מתי הוא הודיע לקונה. לגבי השאלה השלישית, מאחר ונודע להם לפני תקופת הבלעדיות, אם יקנו לאחר התקופה, לא תהיו מחויבים לשלם למתווך הבלעדי.

מקורות:

בהסכם הבלעדיות, אין טענה של אסמכתא, משום שסעיפים אלו הגיוניים ואין בהם שום גוזמא, שהרי אחרת כל הקונים שייוודע להם באמצעות הפרסום של המתווך הבלעדי ימתינו לסיום התקופה. גם לגבי קונים שנודע להם שלא באמצעות המתווך בתקופת הבלעדיות, ההסכם הגיוני, משום שאין למתווך יכולת להוכיח כיצד נודע לקונה וכל אחד יוכל לטעון שנודע לו בדרך אחרת. עיין בשו"ת מהרי"ק שורש קצג שגדר גוזמא לעניין אסמכתא הוא רק דבר שרחוק מהדעת לגמרי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל