לתרומות לחץ כאן

שליח ששינה משליחותו וניזוק בדרך

אדם שנשלח למטרה מסוימת ונמצא שלאן שנשלח כבר לא הייתה תכלית, אבל הלך לקיים את השליחות במקום אחר וניזוק מי חייב בהיזק.. כגון יעקב ששלח את יוסף לשכם, והוא הוסיף הלכה דתינה, מה שלא נתבקש, על מי התביעה על יוסף שסכן נפשו.. או על מקור אחר.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם אין סיבה לומר שהשליחות היא דוקא למקום פלוני ולא למקום אחר, השליחות היא לכל מקום.

לעניין שליח שנתפס בדרך נחלקו הפוסקים, אם המשלח חייב לפדות אותו.

מקורות:

לעניין שינוי בשליחות עיין גמ' קידושין דף נ ע"א שצריך שתהיה סיבה לקפידא. לעניין שליח שנתפס עיין רמ"א חו"מ סי' קעו סעיף מח ונתיבות שם סק"ס.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לפני חמש מאות וחמישים שנה ניגש יהודי להגאון רבי יעקב וויל (סימן קכ״ה) ושאלתו בפיו אם צריך תשובה וכפרה על ששלח את חבירו לאיזה מקום ובדרך נהרג, והשיב לו הרב שטוב לקבל עליו תענית מ׳ יום, וגם אם יש לו בנים קטנים יתן בעדם צדקה וינצלו מצרה, ולמד כן מדוד המלך, שהקב״ה שאל את דוד עד מתי יהיה עון זה טמון בידך, על ידך נהרגה נוב עיר הכהנים, ועל ידך נטרד דואג האדומי, ועל ידך נהרגו שאול ושלשת בניו, רצונך יכלו זרעך או תמסר ביד אויב?(סנהדרין צ״ה.) ולכאורה מה עשה להם דוד, וכי הוא הרג אותם ח״ו או שלח שליח להזיק להם, והלא כשהוא ברח משאול המלך לנוב עיר הכהנים פגש את אחימלך הכהן וביקש שיתן לו לחם וגם חרב, וכששמע שאול שהם עזרו לו ציווה להרוג את כל עיר הכהנים, ומזה רואים שהקב״ה הקפיד עליו בגלל שהתקלה נגרמה כתוצאה ממעשיו, ולכן גם אדם ששולח שליח יהיה צריך לדעת שאם יקרה לו מקרה ח״ו יהיה צריך לעשות כפרה, ועוד מצאנו בחז״ל,מי שנענש חבירו על ידו אין מכניסים אותו במחיצתו של הקב״ה (שבת קמט:) ע״ש, וכן כתב הגאון באר שבע (שם) ובשו״ת מהרש״ל (סימן צ״ו) ומהר״ם מלובלין (סימן מ״ד)
    אמנם בספר צמח צדק (הקדמון סי׳ ו׳) כתב לחדש שישנו הבדל בין שליח בתשלום, לשליח בחינם, דהיינו כששוכר פועל ומשלם לו תשלום הוגן, כל האחריות והסיכון לוקח הפועל על עצמו, וכמו שהגמרא אומרת שהפועל נושא את נפשו על הפרנסה, עולה בבנין, או באילן, ועושה פעולות מסוכנות כדי להביא פרנסה אל ביתו,(בבא מציעא קי״ב.) ומשמע שהוא לוקח על עצמו את הסיכון, ואין צריך כפרה, אך אם שולחו בחינם ללא תשלום, בזה אם נפגע השליח צריך כפרה , אמנם למסקנה כתב הצמח צדק שזה הלכה ולא למעשה מאחר שכל הגדולים הנ״ל סוברים שצריך כפרה גם בתשלום ולכן הדין שגם בזה צריך כפרה,

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל