לתרומות לחץ כאן

האם מותר לי לתת כלב לאגודת צער בעלי חיים שלאחר שנה הם ממיתים אותו?

יש לי כלב בחצר בין שלוש שנים שהילדים ממש לא מטפלים בו ולכן רציתי למסור אותו פירסמתי בפייסבוק וביד שתיים ואף אחד לא יצר קשר.
לכן פניתי לצער בעלי חיים והם אמרו שמוכנים לקחת אותו ושאני יחתום על טופס שתוך שנה אם לא נימסר ממיתים אותו.
האם על פי הלכה מותר לי לחתום על כך שימיתו את הכלב?

אודה על תשובתכם תודה ושבוע טוב אתי ל.

תשובה:

שלום רב,

מותר למסור אותו לאגודת צער בעלי חיים, למרות שהם מבקשים ממך לחתום על הסכמתך להריגתו אם לא ימצא לו מקום.

מקורות:

יש פוסקים שדעתם שאין איסור צער בעלי חיים בהריגת בעלי החיים. ראה שו"ת נודע ביהודה (מהדו"ק יו"ד סי' פג, מהד"ת יו"ד סי' י'), שהביא ראיה לכך ממסכת חולין ז,ב שרבי יהודה הנשיא ראה פרדות לבנות חולות אצל רבי פנחס בן יאיר שלא ניתן לרפא אותן, והציע לו להרוג אותן. ועל כך השיב לו רבי פנחס בן יאיר שאסור משום "בל תשחית" שעדיין הם ראויות לעבודה. כלומר הוא לא השיב לו משום צער בעלי חיים. כנראה שאין איסור צער בעלי חיים בהמתת בעלי החיים, אלא רק בצערן. וכך כתב גם בשו"ת עבודת הגרשוני (סי' יג).

אולם יש שחלקו עליהם ראה בשואל ומשיב תניינא ח"ג סי' סה,והסיבה לכך היא, שהמעשה שם היה בפרדות שהם היו חולות, ולכן לא שייך איסור צער בעלי חיים כשאנו באים לגאול אותם מייסורים. וכן הביא ראיה מספר החינוך מצווה תנ"א. וראה בספר חשוקי חמד (ב"ב עמוד קיט-קכ) שהביא בשם חמיו הגרי"ש אלישיב זצ"ל שלא התיר להרוג בעלי חיים, המפריעים לאנשים כשניתן להמנע מהריגתן.

לכן לכאורה ודאי לכתחילה ראוי לחשוש לדעה זו כאיסור דאורייתא. וכידוע אנו פוסקים שצער בעלי חיים אסור מדאורייתא. אולם לגבי השאלה אם מותר לתת את הכלב לידי אדם שינהג בו כפי הדעה הראשונה, בודאי מותר, כי מאחר שיש פוסקים המתירים זאת, אין כאן איסור לפני עיוור או מסייע וכד'. לכן מותר לתת להם את הכלב א לא ימצא מישהו שיקח אותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל