לתרומות לחץ כאן

האם מותר לשמש כמבקר סמוי בעסק או שיש בזה לשון הרע? / ברר בשבת באיסור האם רשאי לאכול את המאכל?

שלום הרב.

מה הדין לעבוד בעבודה שאתה לקוח סמוי ומבקר את הסניפים של חברות, וצריך לספר למנהלים על התנהגות בעבודה, כגון שמדברים שיחות אישיות באמצע וכן לא עונדים תג וכן לא נותנים שירות טוב ללקוחות. האם יש בזה לשון הרע או פגיעה בפרנסה של הזולת?

בענין בורר בשבת, אם בטעות ברר אדם פסולת מהאוכל כגון הוציא מהסלט דבר מה שאינו רוצה ועבר איסור האם מותר להמשיך לאכול את הסלט?

תשובה:

שלום רב

א. נראה לי שאין בכך כל בעיה. זוהי זכותו של בעל העסק לבקר את עובדיו ולדעת כיצד מתבצעת העבודה, וזכותו גם לפטר אדם שלפי המימצאים אינו מבצע את חובותיו כהלכה, וממילא הוא רשאי גם לקחת אדם שיעשה עבורו עבודת ביקורת זו. כמובן עליך לדייק בעובדות, לא להגזים חלילה ולא לצבוע בצבעים חיים כל אירוע, דבר שיגרום לירידת ערך הפועלים בעיני המעסיק שלא בצדק.

ב. אדם שברר בשבת בשוגג דינו ככל מעשה שבת בשוגג שאסור לאכול ממנו עד למוצאי שבת, אלא שבמשנה ברורה כתב שבשעת הדחק שאין מאכל אחר ניתן לסמוך על דעת הגר"א שהתיר בשוגג.

מקורות:

ראה פרי מגדים א"א סי' שיט ס"ק א שדן לומר שלגבי האיסור לבורר עצמו לאכול מן המאכל לעולם כאשר הוא עשה זאת במזיד, נקל באיסור בורר שניתן להחזיר את המצב לקדמותו על ידי עירוב הפסולת במאכל. אולם לגבי השוגג שאסור עד מוצאי שבת נראה מדבריו שאין חילוק, וע"ע ביאור הלכה בתחילת סי' שיט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל