לתרומות לחץ כאן

גדרים באיסור בונה בשבת

שלום לכבוד הרבנים.
אני לומד כרגע הלכות שבת מלאכת בונה ונתקלתי במושג "בניין לשעה".
אני לא כ"כ מצליח להבין מה ההבדל בינו לבין בניין עראי?
כמו שהבנתי בניין קבע הוא בניין שיכול לעמוד ימים רבים (לפחות 9) ואילו בניין עראי הכוונה שעומד לפחות מכך , כלומר לא חומר הגלם ממנו עשוי הבניין קובע אלא משך זמן קיומו, אלא שאם כן אז מה הכוונה בניין לשעה? – בניין שנעשה על דעת לפרקו? – נבחן כמה ימים הוא עמד ולפ"ז נדע אם הוא קבע או עראי?
אודה לכם אם תבהירו לי עניין זה ואת היחס / ההגדרה של שלושת סוגי הבנינים.
כמובן יישר כח על האתר הנפלא שלכם חזקו ואמצו.

תשובה:

שלום רב

בנין לשעה הוא אכן לא קשור לאופן העשייה אלא למטרתה, הירושלמי בפרק שביעי ממסכת שבת כותב שבנין לשעה אסור מן התורה, ומשום שאיסור בונה נלמד מעשיית המשכן ושם הקרשים לא היו עשויים שם לעולם, ובכל אחד מהמסעות היו מפרקים אותם, ושם מדובר בעשייה גמורה וחזקה ולא רעועה. אלא שבגמרא במסכת ביצה לג ב מבואר, שלא אסרה תורה בנין לשעה אלא כאשר הוא עשוי בחוזק ואילו בנין רעוע אינו אסור [באופנים שהוא אסור] אלא מדרבנן. ובזה חלוק דינו של בנין קבוע לבנין העשוי לפי שעה – האם הוא אסור מהתורה כאשר הוא רעוע. דין זה אמור לגבי איסור בונה, איסור עשיית אוהל יש לו גדרים אחרים, ושם כל אוהל עראי אינו אסור אלא מדרבנן.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל