לתרומות לחץ כאן

שחיטה כשרה בבעל חיים מורדם

רציתי לדעת האם תתיכן שחיטה כשרה בבעל חיים מורדם?

תשובה:

שלום רב,

נושא הימום הבהמה ע"י הימום חשמלי נידון כבר לפני שתי דורות, ונאסר ע"י כל הפוסקים.

בשוויץ אסרו את השחיטה היהודית, ללא הימום, ולכן נהגו שם להביא שם ממדינות אחרות באירופה. אולם בתחילת מחלמת העולם השניה נעשה הדבר קשה יותר, וכך מתאר בשות חלקת יעקב (יו"ד סי' א') את מה שקרה בטרום המלחמה, כשהובא לפניהם ההצעה להרדים את הבהמה לפני השחיטה.

"כאשר הודיעה לנו הממשלה, שהיא מקוה שהרבנים לא ימנעו את עצמם לכל הפחות לבוא ולראות בבהמ"ט פעולתו של הנארקא נומאל, הסכמנו שיבאו לבית המטבחיים העירוני בבזל, כל הרבנים עם שני השוחטים, מוה"ר בנציון בלעך שו"ב דקהלתנו א"א ומוה"ר אברהם סוליצקי שו"ב בבזל לנסיון הזה, ואחר המעשה שנעשה תחת פקוחו של רופא הממשלה התאספו הרבנים והשו"בים ושקלו וטרו בדבר ההלכה בענין זה, ועוד שקלו וטרו בזה בעיר ציריך בצרוף הת"ח הנמצאים פה והחלטנו כולנו לבוא לפני הגאונים מוהר"ר חיים עוזר גרודזינסקי ור' אברהם שפירא מקובנא (בעל ה"דבר אברהם"), ור' אהרן קוטלר, ור' יצחק זאב סולוביטשיק שליט"א (הרב מבריסק) ולהציג לפניהם כל מה שראינו במעשה הנסיון בבית המטבחיים ולהציע כל מה שיצא לנו מהשקלא וטריא לענין צדדי ההיתר והחששות בנידון דידן, כפי ראות עינינו ועניות דעתנו".

אני לא יודע אם הם הספיקו להביא לידיעתם של הרבנים הנ"ל. כי מיד בראשית המלחמה הגרח"ע גרוזינסקי נפטר בוילנא. והדבר אברהם ששרד עוד קצת, אבל כבר היה בגטו קובנא ללא כל יכולת לתקשר עם אנשים מבחוץ. אבל החלקת יעקב כותב שם שזה אסור. וכך גם כותב בשו"ת מנחת יצחק (ח"ב סי' כז) לאחר כמה שנים בתשובה משנת תשי"ד. וראה עוד בילקוט יוסף (איסור והיתר א' עמוד כג).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. החשש הוא שמא היא נעשית טריפה, מחמת סם ההרדמה, כיון ש"נתבטלו חושיה" זה אחד הסימנים של טרפות. בהימום על ידי חשמל החשש גדול יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל