לתרומות לחץ כאן

מוכר ספרים בדוכן שלקח בטעות גם ספרים של מוכר אחר ואבדו

שאלה:

בס"ד

לכבוד הרבנים שליט"א שלו"ב

נשאלתי מראובן שהניח ספרים למכירה על שלחן בביהכ"נ והיה שם גם אדם אחר [שמעון] שהניח על שלחן אחר ספרים למכירה. שמעון שלח אח"כ פועלים שלו ולקחו בחזרה כל הספרים שנשארו ולקחו בטעות גם הספרים של ראובן

כשנתקשר ראובן לשמעון הודה שראה אותם במחסנו אבל כעת אינו מוצא אותם ושמעון מבקש לדעת האם חייב לשלם עבור ספרים של ראובן שנאבדו מחמתו

תשובה:

שלום רב,

לכאורה ניתן לחייב גם את הפועל וגם את שמעון – רצה מזה גובה רצה מזה גובה.

מקורות:

לכאורה הפועל הוא גנב בשוגג, שכתב הקצוה"ח (סי' כה סק"א) שאין גזלן בשוגג, ומאחר שלא ידע שאין זה של שמעון. הרי שהוא גזלן בשוגג שלדעת הקצוה"ח הוא פטור. אולם הנתיבות שם חולק, ולדעתו גזלן בשוגג חייב. אלא שכתב כי באונסין ודאי שלא יהיה חייב. אלא שיש לחייב את הפועל עפ"י מה שמבואר בב"מ (מב,ב) "ההוא גברא דאפקיד כשותא גבי חבריה, הוה ליה לדידיה נמי כריא דכשותא. אמר ליה לסרסיה מהאי רמי. אזל רמא מאידך אמר רב עמרם היכי נדיינו דייני להאי דינא נימא ליה לדידיה זיל שלים אמר אנא אמרי ליה מהאי רמי. נימא ליה לסרסיה זיל שלים, אמר לא אמר לי מהאי רמי ומהאי לא תרמי".

מבואר בגמ' כי אם הפשיעה היא של הסרסור – השליח, שהיה עליו להבין כי כוונת הבה"ב תביא דווקא מזה ולא מההוא. הוא היה חייב לשלם. יש גם מקרה דומה לגבי מעילה. ואם כך, במקרה דנן, צריכים לברר אם השליח היה אמור לדעת אלו ספרים שייכים לשמעון. וברשלנות הוא לקח גם את הספרים של ראובן הוא חייב לשלם.

בנוסף, יש מקום לחייב גם את שמעון מדין שמור אבידה. שהרי מיד כשראה את הספרים של ראובן אצלו המחסן ידע כי הם אינם שלו (בין אם יד ידע שהם של ראובן ובין אם לאו) הוא התחייב בהשבת אבידה. אמנם הוא לא עשה בזה קנין. אבל די בכך שזה נמצא אצלו בחצרו כדי שיתחייב בהשבת אבידה. (ואין זה כראה אבידה ברחוב שאם הוא לא הגביה הוא חייב רק מדין לא תוכל להתעלם). ואם כך, מיד כשהוא מחייב בהשבת אבידה נעשה שומר, לרבה שומר חנם ולר' יוסף שומר שכר. ולהלכה נחלקו בזה השו"ע והרמ"א בכמה מקומות (סי' עב סעי' ב', סי' רנט, וסי' שא) ומ"מ האבידה כאן לכאורה הוא כדין פשיעה – כל לא ידענא פשיעותא היא (ב"מ מב,א). כלומר, מאחר שהוא ראה את זה, ומיד היה צריך לשים לב לכך שעליו להחזיר את זה, ומשאבד, זה פשיעה שלו. ולכן לכאורה ניתן לחייב או את השליח – הפועל, או את שמעון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל