לתרומות לחץ כאן

האם יש תוקף להתניה שעובד לא יעבוד בעסק דומה או מתחרה?

שלום לכב' הרבנים.

ברצוני לברר שני נקודות באותו עניין, כדלהלן:

אני פוטרתי/התפטרתי (לא יודע אם זה משנה לגוף העניין) מעבודתי.
בהסכם העבודה יש סעיף הקובע, כי לא אקים ולא אעבוד בעסק מתחרה, במשך שנת צינון מתום עבודתי. ובמידה וכן, אשלם פיצוי מוסכם בסך 20,000$.

השאלות שלי הם כדלהלן:
א. האם יש תוקף, מבחינה הלכתית (מבחינה חוקית, אני יודע שיש בעיה בהתנייה כזו, הנוגדת את חופש העיסוק), לסעיף המונע ממני לעבוד בעבודה מסויימת, אחרי שפוטרתי, ואם אפשר לתבוע ממני לסגור, בעקבות כך, את העסק (המתחרה, לטענת הבוס הקודם) שלי?
ב. האם במידה ואשלם את סך ה-20,000$, עדיין יכולה להיות תביעה כנגדי שאסגור את העסק, או ברגע שאני משלם את הפיצוי המוסכם, אין לו יותר נגדי כלום?

אודה לתשובתכם

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

סליחה על האיחור במענה.

לגבי הסעיף המונע ממך לעסוק בעסק מתחרה, עפ"י דין תורה לא ניתן לאכוף סעיף כזה שכן הוא נחשב ל"קנין דברים" שלא חל. אלא שבמקרה המדובר שזה נעשה מתוך הסכם עבודה, הדבר מחייב אותך. אולם מאחר שהצמדתם את זה לקנס בשיעור של 20.000$, את הקנס אתה חייב לשלם.

מקורות:

ראה פד"ר כרך ג' עמוד 336 שדן בהרחבה בענין הסכם המונע מהשותפים לעסוק בעסק דומה אלא לאחר תקופת צינון. ומסקנתו שלא ניתן לחייב את השותף מאחר שזה "קנין דברים". בפרט שההתחייבות היא בשלילה – כלומר לא לעבוד. אולם לכאורה זה רק בנוגע לעצם ההתחייבות שאינה תופסת משום שקנין דברים לא חל. אבל במקרה הנוכחי אין כל צורך לקנין בכדי להחיל את ההתחייבות משום שזה מותנה בהסכם העבודה. כלומר, במשכורת ששולמה לך במשך 3 שנים מותנה שזה רק בתנאי להסכם שנכרת ביניכם. ואם כך, מאחר שאתה מפר את ההסכם, יש לך בעיה עם המשכורת ששולמה לך עד כה. וראה מה שהביא שם בשם שו"ת מוצל מאש. וראה עוד בשו"ת דברי חיים חו"מ סי' ב', שגם נראה שדעתו כן.

אולם מאחר שהצמדתם את ההפרה לקנס, שאם תפר את הסעיף הנ"ל, עליך לשלם את הקנס הנזכר. אם לא מוזכר בפירוש שאין זה מתיר לך לעסוק בעסק מתחרה. לכאורה הכוונה היא שאם תשלם את הקנס אתה יכול להמשיך לעבוד בעסק המתחרה. ואפילו אם יש ספק בפרשנות של ההסכם, כידוע "יד בעל השטר על התחתונה" והמוציא מחברו עליו הראיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל