לתרומות לחץ כאן

שילוח הקן – מדוע הקן אינו נקנה לבעל החצר כשאינו מעוניין בכך?

שלום רב
ראיתי באתר שכתבתם שאם יש קן בחלון הבית אז מאחר ומן הסתם לא נוח לאדם בקן הזה שנמצא לו בחלון אז רשותו לא קונה לו
1 רציתי לשאול אם סתם ככה לא היה נוח לי בקן הזה שיש לי בחלון אך בגלל שאני רוצה לקיים את המצווה של שילוח הקן אז זה לא מפריע לי ואפילו שמח שיש לי את הקן הזה בחלון האם באופן כזה רשותו קונה לו???

2 אני יודע שחצרו קונה לו בין מדעתו ובין שלא מדעתו אך מאיפה לקוח הכלל שכשלא נוח לו חצירו לא קונה לו?? מה שזכור לי [אולי אני טועה] שחצר קונה גט לאישה אפילו שלא נוח לה בכך [גם אם נאמר שלא קונה לה את הגט זה רק מצד בעיה אחרת לא בגלל שלא נוח לה]

תודה רבה.

תשובה:

שלום רב

א. בודאי גם באופן כזה החצר לא קונה לך, שכן לצורך קיום המצוה אתה צריך שהיא לא תקנה, וכאן אני מגיע לשאלתך השניה, הסיבה לכך שהדבר תלוי ברצון, היא משום שחצר קונה לאדם שלא מדעתו מדין "זכין לאדם שלא בפניו", כלומר הואיל ויש אומדן דעת שהוא מעוניין בכך החצר נחשבת כשלוחו או כידו לקנות את הדבר, וממילא כאשר הוא אינו מעוניין בכך החצר אינה קונה.

ב. בנוגע לגט הדין שונה לגמרי, כיון שבגט ין הדבר תלוי בדעתה והיא אינה צריכה לקנות את הגט, מה שצריך הוא נתינה, והגמרא מחדשת, שכן שנתינה לתוך ידה נחשבת ומועילה כך גם נתינה לתוך חצרה הקנינית, אף שכאן היא אינה מעונינת בכך, ראה בהרחבה במסכת גיטין דף עח. ואכן הבעיחה המתעוררת שם האם בכלל יש לאשה חצר קנינית שהרי כל מה שקנתה אשה קנה בעלה, והרחבה רבה יש בענין הזה שם בראשונים ובאחרונים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל