לתרומות לחץ כאן

תשלום ועד בית בדירות שהורחבו ופוצלו

בבניין משותף בן 10 דירות כל הדיירים קיבלו היתר להרחיב את דירותיהם, מקצת הדיירים הרחיבו את הדירה לשימוש עצמי, מקצת הדיירים לא הרחיבו כלל ומקצתם הרחיבו ופיצלו את הדירה ליחידה להשכרה.
כעת התעורר ויכוח איך לחלק את הוצאות ועד הבית (הוצאות שוטפות, הוצאות חריגות בגין תשתיות), האם אלו שהרחיבו ופיצלו צריכים לשלם כפול?

תשובה:

שלום רב,

על פיצול דירה נהוג לחייב 150% מהגבייה השוטפת. לגבי הוצאות חריגות מסתבר שאין הבדל אם הדירה פוצלה או לא. אבל, יש סוברים שבהוצאות חריגות יש לחשב לפי גודלי הדירות במ"ר ולא לפי יחידות.

מקורות:

עיין עלון המשפט גליון 42 עמוד 5 תשובה ג ובגליון 44 עמוד 5 תשובה ג.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. המנהג המצוין כאן לשלם 150% אינו ידוע [כשמעתי אומרים שכך נוהגים בבני ברק, בירושלים אין הכרעה למנהג], ודאי לא כמנהג מחייב שעל פי דין הוא רק במנהג קבוע שאין בו ספק, וריבוי השואלים באותו נושא ושיעורי הרבנים מראים שאין מנהג קבוע, מה גם שגם בגליונות עלון המשפט המצוינים לא אמרו הרבנים שנהוג, אלא הגר"י סילמן שליט"א אמר שיש לקבוע כך דהיינו שכך נראה לו הישר, והגר"מ שפרן שליט"א אמר שנראה לו כך בפיצול שאינו פתוח לחדר המדרגות, ובדרך כלל פיצול כן פתוח. ואכן דעת הגר"נ נוסבוים שליט"א לחייב לפי יחידות דיור, דהיינו שכל פיצול שנהפך לדירה ישלם תשלום מלא, כך שמעתי ממנו. והבאתי דעתו בספרי משפט צדק חלק שכנים ושותפים כהלכה.
    כך שודאי אין מנהג קבוע, כאשר הדיינים נחלקים ביניהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל