לתרומות לחץ כאן

נודע לי שאבי אינו יהודי / קברו אדם בחזקת יהודי ונודע שהוא גוי

שלום רב,
הנני בעלת תשובה מזה כשש שנים. נשואה עם ילדים ברוך השם. לאחרונה התגלה לי כי אבי איננו יהודי. בבירור שעשיתי איתו הסתבר כי אמו הייתה נוצרייה שהתחתנה עם סבי היהודי וכך גם דור אחורה, אמה הייתה נוצרייה שהתחתנה עם יהודי. הדבר התגלה לאבי במקרה ביום פטירתה של סבתי לפני כחמש עשרה שנה. עד אז אבי גדל אבי על הידיעה שהוא יהודי לכל לכל דבר. אמנם הוא לא שומר תורה ומצוות, אבל דברים בסיסים: ברית מילה, בר מצווה, קידוש, בית כנסת, צום בכיפור ובשנים האחרונות התקרב אף יותר והחל להניח תפילין ולהתפלל. כשחזרתי בתשובה לפני כשש שנים, אבי השליך מעליו כל סממן יהודי וחוץ מלצום ביום כיפור אינו עושה עוד דבר. הוא טוען שבגלל שחזרתי בתשובה זה הרחיק אותו מהדת ולחזרה בתשובה שלי הוא מתנגד בכל תוקף ואף לעיתים מבזה אותי בשל כך. סבתי נקברה בקבר ישראל וכן אח נוסף של אבי שנפטר נקבר אף הוא בקבר ישראל כיהודי לכל דבר. סבתי הייתה רשומה כיהודייה ואף אחד אינו יודע שלמעשה היא אינה כזו. בשיחה עם אבי הוא טען כי הוא יהודי לכל דבר וכי הוא מרגיש יהודי וגדל כיהודי. הסברתי לו שהיהדות נקבעת על פי האם ולכן הוא אינו נחשב כשיהודי ואולי כדאי שיחשוב על גיור. הוא סרב לשמוע בכל תוקף. עלי לציין שמהצד של אמי אני יהודיה לחלוטין ברוך השם שלא עשני גויה! כמה שאלות בנושא:

1. האם העובדה שאבי הוא גוי הופכת אותי ליהודיה פחותה, זאת למרות שמצד ההלכה אני נחשבת יהודייה? האם זה שיש בי צד נוצרי משפיע על היהדות שלי או עלי מבחינה רוחנית? הרי ידוע שהאב והאם הם המלבושים של האדם בעולם הזה וכל מה שהם עושים או לא, משפיע על אותו אדם..
2. במידה ואבי בעזרת השם, ירצה להתגייר, האם עצם העובדה שסבתי רשומה ברבנות כיהודיה עלול להוות בעיה? כי הרי צריך להוכיח שאבא שלי אכן גוי ואיך ניתן להוכיח אם היא הייתה רשומה כיהודיה? איך אבי יוכל להתגייר אם מבחינת הרבנות הוא בכלל יהודי?
3. כפי שציינתי, גם סבתי וגם אח של אבא שלי קבורים בקבר ישראל. האין זה מהווה בעיה? שהרי אסור לגוי להיות קבור בקרבת יהודי לפחות 4 אמות, ובמידה ואבי לא ייתגייר ובע"ה שייזכה לחיים טובים וארוכים, אבל בבוא העת כשיגיע זמנו, האם יהיה עלי לדווח כי אינו יהודי ושאינו יכול להיקבר בחלקה יהודית?
4. האם יש דברים שעלי להימנע כשאני בקרבתו? אני יודעת שחל איסור על בישול עכו"ם ועל קבלת צדקה ממנו, אך מעבר לזה האם יש עוד משהו שעלי להימנע?
אשמח מאד לתשובתך….אני די נסערת ומצטערת מאד על העניין :(

תשובה:

שלום רב,

1. העובדה שאביך אינו יהודי אינו הופך אותך חס וחלילה ליהודיה פחותה. הסיבה שהולכים אחר האם ביהדות הוא בגלל "דרחמנא אפקריה לזרעיה" כלומר גוי שבא על בת ישראל, התורה הפקירה אותו מהיחוס אחר הילדים. זה לא בגלל שתמיד הולכים אחר האם. אלא בגלל שהאב אינו קיים מבחינת היחוס (ראה יבמות עח,ב). ואם כך, אין לך כל סיבה להרגיש יהודיה פחותה. ההיפך הוא הנכון. במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד כפי שאמרו חז"ל.

2. זה לא צריך להוות סיבה לסרב לערוב לו גיור. בבא העת נסייע לכם בעזרת ה'.

3. לדעתי כדאי ליידע את החברה קדישא, מסתבר שיש להם איזה נהלים בנושאים אלו. או שהם ישאלו מה לעשות. הם לא יפנו קברים, יש פתרונות אחרים. ניתן ליידע אותם ולהסביר להם את הרגישות בענין. כמו כן בבא העת ודאי שיש לדווח להם על יהדותו של אביך.

4. אכן יש דברים שצריך להזהר כמו בישולי עכו"ם. צדקה אין כל בעיה. אבל באופן כללי, זה כמעט כמו בת דתיה להורים שאינם דתיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל