לתרומות לחץ כאן

קדושת שביעית בגרעיני ירקות / תחנון בשבוע שלאחר סוכות / סמיכת ברכת המזון לאכילה

שלום,

א. קדושת פירות שביעית – מה דינם של: 1. זרעי פלפל (פלפל אדום, צהוב וכו') 2. הגבעול הירוק שמחובר לעגבניות, האם יש בהם קדושת שביעית?

ב. במקווה הגברים שלנו ישנו מחיר אחד לימי חול, ומחיר שונה (יקר יותר) לערב שבת וחג. אם אני טובל לפני עלות השחר של ערב שבת וחג, לפי איזה תעריף עלי לשלם?

ג. תחנון בימים שעד ר"ח מרחשוון – אם אינני טועה, בהלכה (שו"ע, משנ"ב) מובא שהמנהג שלא לומר תחנון מערב יום כפור עד אחר אסרו חג של סוכות. מנין מקור המנהג הרווח, שגם כתוב בלוח א"י (של הרב טיקוצ'ינסקי), שלא לומר תחנון אף מאוחר יותר, עד לאחר ר"ח מרחשוון?

ד. מים אחרונים וברהמ"ז – לפעמים יוצא לי לאכול פת בנסיעה ברכב או באוטובוס. עם סיום האכילה, אין בנמצא מים אחרונים, או אף אם ישנם, אין אפשרות ליטול. מה עדיף במקרה כזה – לברך ברהמ"ז מיד, בסמוך לזמן ולמקום בו סיימתי האכילה, אולם ללא מים אחרונים, או להמתין לאפשרות ליטול מים אחרונים, אולם אז ברהמ"ז תהיה בריחוק זמן ומקום מסיום האכילה?

תודה רבה ויישר כח,

תשובה:

א. אין קדושת שביעית בדברים אלו שאינם ראויים למאכל.

ב. לפי תעריף יום חול.

ג.המקור לכך מובא בשערי תשובה בסי' קלא מספר סדר היום המובא רבות בפוסקים, והובא גם בכף החיים שם ס"ק צח ונתן טעם בדבר שרוב החודש יצא בקדושה. אכן בארחות רבינו ח"א עמ' סח הובא שהחזון איש נהג בזה כעיקר דין השו"ע לומר תחנון בימי אלו.

ד. כדאי לברך מיד, החיוב לברך מיד ובאותו מקום הוא מוסכם, ואילו מים אחרונים יש דעות שאין חיוב בזמן הזה ולבטח אינם לעיכובא.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל