לתרומות לחץ כאן

הנאה ממעשה שבת של יהודי חילוני

שלום לכבוד הרב שבוע טוב. מישהו שמכיר אותי. והוא יודע שאני שומר שבת שלח לי הודעות בשבת לפלאפון. ובמוצאי שבת ראיתי שלש הודעות על המסך.ואותו אדם כמובן הוא לא עשה בכוונה אלא בתמימות. אבל האם חס ושלום זה נחשב שעברתי על איזה עבירה? הרי לא רציתי לקבל הודעות ולא רוצה שאף אחד יחלל שבת מה הדין בנושא הזה? כמובן שאני יסביר לו שבשבת לא ישלח יותר הודעות. ושאלה שניה. מה עושים שהאמא מכבסת לכל הבית במכונה אחת את הכביסה ולפעמיים שלא נדע בשבת קודש. והרי הסברתי לה בנחת שאת הכביסה שלי לא תכבס בשבת וגם לא תקפל. מה הדין מותר לי ללבוש אסור ללבוש? האם חס ושלום עברתי על לפני עיוור לא תתן מכשול? מקווה שלא נכשלתי חס ושלום. תודה מראש.

תשובה:

שלום רב

בשני המקרים המצערים לא עברת שום איסור, אתה לא אשם בכך שאנשים אחרים בוחרים לחלל את השבת. בנוגע לשימוש בבגדים, אתה רשאי ללובשם לאחר שעבר במוצאי שבת זמן שבו היו יכולים להתכבס להתייבש ולהתגהץ, אך קודם לכן יש להמנע.

אני מתפעל שוב ושוב מהנחישות שלך בשמירת המצוות! כה לחי!

מקורות:

ראה משנה ברורה בסי' שיח סעי' א, שכשם שבגוי תיקנו חכמים שלא להנות ממעשה שבת שלו עד שיעבור זמן בכדי שיעשה כךך גם באדם שאינו שומר מצוות, שכן שני טעמים נתנו חכמים לחילוק שיש בענין זה בין יהודי לגוי, האחד שמגוי יש לחשוש שהיהודי יבקש ממנו לעשות מלאכה זו בשבת הבאה, בשונה ממעשה שבת של יהודי שאין לחשוש שיבקש זאת ממנו, וסברא זו שייכת גם בחילוני, והשני, שהגוי אינו חושש לעצמו להמנע מהאיסור ולכך החמירו בדינו יותר ודין זה שייך גם ביהודי חילוני העושה מלאכה עבור יהודי אחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל