לתרומות לחץ כאן

משכיר שאינו מתקן בעיות בדירה בזמן

שלום,
המשכיר שלי הוא – בלשון המעטה – בעייתי.
מאז כניסתי לדירה יש בעיות: ריח בשירותים, המכונת כביסה לא עובדת(שכרנו דירה מרוהטת), פלורוסנטים בעייתיים…

המשכיר, שהוא כלבויניק חובבן, אינו מזמין בעל מקצוע כשיש בעיה, אלא מנסה בעצמו תוך כדי התייעצות טלפונית מה שגורם לכך שלוקח הרבה יותר זמן עד שהבעיה תתוקן.
אבל הבעיה העיקרית היא שהוא פשוט מצפצף עלינו. הוא לא עונה לטלפונים במשך ימים, אומר שיתקשר חזרה או יבא לביקור, ואח"כ כמה ימים לא שומעים ממנו ואז יש לו איזה תירוץ בסגנון "הייתי ער עד שלוש בלילה לפני".

השיא הגיע לפני כמה ימים כאשר לאחר כמעט שבוע בלי מכונת כביסה הוא סוף סוף שלח טכנאי שאמר שחייבים חדשה. אמרתי לו בטלפון (לאחר שאמר לי שזה ייקח כמה ימים ואני כבר התנסיתי בכך שיומו של הקב"ה אלף שנה) שכבר נגמרו לנו הבגדים (הנקיים) ושאם תוך יומיים הוא לא מחליף אותה אני שולח את הבגדים למכבסה על חשבונו.
הוא התעצבן ניתק ומאז לא עונה ולא חוזר.

בסיכום העניינים מתוך חודשיים שאנו כאן חודש וחצי היה סירחון בשירותים (הזמן שלקח לו לגלות מה הבעיה כיון שאינו מומחה ושלא באמת היה אכפת לו) ושבועיים וחצי במצטבר היינו בלי מכונת כביסה (אם היה מטפל בנו כמצופה כל הסיפור היה לוקח מקסימום 3 ימים).

הדבר גרם לנו צער מרובה, נמנענו מלהיות אפילו שבת אחת בבית מאז הגעתנו לדירה בגלל הריח (אשתי בהריון והיא הקיאה מספר פעמים מהריח, והמשכיר ידע את זה) והוצרכנו לבזבז זמן וכסף בנסיעה לחלק אחר של העיר בשביל לכבס אצל השוויגער…

בודאי שהמצב של המשכיר (יהודי דתי בעל משרה תורנית — שבגלל חזותו לא חששנו לעשות את הטעות האיומה של לשלם לו חצי שנה מראש) ביו"כ יהיה בכי רע.

אך שאלתנו היא:

1) האם יש בשביל מה לקחת אותו לדין תורה, או שבכל מה שעשה (ולא עשה) יש רק חיוב בדיני שמים?
2) האם מותר לי להטריד אותו (להתקשר אליו ואל אשתו חמישים פעמים ביום, לספר למכריו על מעלליו וכדומה) עד שישתף פעולה בכל פעם שישחק איתי משחקים. או לחילופין במקרה שהוא יצליח להכחיש הטענות, והרי על הרוב אין לי עדים?

תודה

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

1) המשכיר חייב לתקן כל בעיה תוך פרק זמן סביר. אם אינו עושה כן, הרי הוא חייב לפצות על הסבל שנגרם וניתן לתבוע אותו בדין תורה על כך. כמובן, שההגדרה של פרק זמן סביר תלויה בראות עיני הדיין.
בעיקרון, הנך רשאי להתרות בו, שאם לא יפתור בעיה מסוימת תוך כמה ימים, תיקח איש מקצוע על חשבונו. ואם הוא לא ישלם לך, תהיה רשאי להמשיך לגור בדירה לאחר חצי שנה כנגד החוב. אבל הנך לוקח על עצמך סיכון, אם בית הדין יחליט שהמשכיר היה מוכן לתקן תוך פרק זמן סביר ושלא הייתה סחבת מופרזת.

2) הנך רשאי להתקשר אליו. לגבי אשתו תלוי אם היא גם צד להסכם. אם לא, כמובן שאסור. לספר למכריו אסור, כאשר ניתן לפתור את הבעיות בדרכים כשרות.
לגבי החשש שיכחיש, ניתן לשלוח הודעות בדוא"ל או SMS או להקליט את השיחות.

מקורות:

דעת הגר"נ נוסבוים שליט"א שאם המשכיר לא מתקן בזמן הרי הוא חייב לפצות כפי שווי ההנאה שהוא היה חייב לספק ולא סיפק. לעניין לגור בדירה כנגד חוב כספי, כן עשה רבה בר שרשום בגמ' ב"ב דף לג ע"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל