אדם שבנה סוכה ושם את הסכך לשם מצוות סוכה האם מותר לו לאכול בסוכה לפני חג הסוכות או שנחשב בל תוסיף?
תשובה:
שלום רב,
בעקרון גם לאחר סוכות אין איסור בל תוסיף ממש, שהרי הוא יושב בסוכה כשרה, ורק צריך לעשות היכר שעכשיו כבר אינו זמן סוכות. כמו להניח סכך ברוחב ד טפחים שזה סכך פסול. (בדרך כלל זה לא פוסל את כל הסוכה, אלא אם כן הוא שם את זה לרוחב כל הסוכה). ראה בסי' תרסו בלשון השו"ע "נראה כמוסיף". וכתב במשנה ברורה (ס"ק ה' וס"ק יב) שאינו מוסיף ממש שהרי אין הוא מתכוון לשם סוכה.
לכאורה מאחר שדבר זה לא נזכר בדברי הפוסקים (לפני החג), אין צורך להחמיר בכך, שהרי כאמור אין זה מעיקר הדין. אבל אם הוא יכול בנקל לעשות היכר, אולי עדיף שיעשה.
האם גם יום לפני סוכות צריך לעשות היכר?
לא.
כך פסק גם מרן הגר"ע יוסף בספר חזון עובדיה סוכות (עמ' תפא), ומטעם שלא חשיב מוסיף אלא לאחר שהמצוה נעשתה כבר ובא להוסיף עליה. ע"ש.
וכעת ראיתי שהאריך בשאלה זו בשו"ת יביע אומר חלק ט (או"ח סימן סב).
השאר תגובה