קיום מצוה במקומות המטונפים

רבני בית ההוראה
ד' תשרי ה'תשע"ה

בס”ד
שלום וברכה.
האם יש איזושהיא אפשרות לקים מצוה כשהאדם לבוש אבל נמצא בשירותים ?
1. נניח שהאדם ננעל בחדר השירותים של בית הכנסת והוא שומע תקיעות שופר. האם אחרי שיחלצו אותו נאמר לו ללכת לשמוע תקיעות בבית כנסת אחר שלא תקעו שם עדיין או שבדיעבד הוא יצא ידי חובה ?
2. האם אפשר לכתחילה לתקוע בשופר לאסיר שבחדרו שירותים בתוך החדר (לא ניתן לעשות מחיצה וכדו’) ? האם יש הבדל אם התוקע יכול לעמוד מחוץ לחדר או שמחייבים אותו לתקוע בתוך החדר גופא ?
3. האם ניתן להביא לאסיר כזה 4 מינים לנטילה בתוך החדר עצמו ?
הכל מדובר, כמובן, ללא ברכה.
בברכת גמר חתימה טובה.
בנימין

תשובה:

שלום רב

בביאור הלכה בסי’ תקפח מבואר בשם המטה אפרים שאסור לקיים מצוה במקומות המטונפים, והטעם לכך, הוא משום שצריך להרהר שהמעשה נעשה לשם מצוה והדבר נחשב כהרהור בדברי תורה. טעם נוסף כתב, שקיום המצוה אף הוא חלק מעבודת ה’ כמו לימוד תורה, ואין ראוי לקיימו במקום מטונף. ומכל מקום נראה שבמקרה שאי אפשר באופן אחר, וכמו אצל אותו אסיר שהזכרת, אם השירותים נקי ניתן בדיעבד לקיים שם את המצוה, שכן שירותים שלנו שהליכלוך לא נשטף מיד לא ברור כל כך שדינו לגמרי כמקומות המטונפים, ראה בהרחבה בשו”ת אור לציון סי’ א. כמו כן, נראה מדברי הביאור הלכה שמסברא היה מיקל בדבר לולי חידושו של המטה אפרים.

2 תגובות

    בנימין:

    בס”ד
    שלום וברכה.
    1. לא קיבלתי תשובה ישירה לשאלה הראשונה – האם יצא בדיעבד.
    2. לגבי מה שכתבתם:”שצריך להרהר שהמעשה נעשה לשם מצוה”,
    הערכתי היא שלא כל המתפללים בבית הכנסת עצמו מהרהרים בכך – האם בסתמא לא יצאו ? אלא מאי – תאמרו שעצם העובדה שעומד שם – מוכיח שזה רצונו – לקיים המצוה, גם אם אינו מהרהר בכך, אם כך,
    האם לא ניתן להפעיל כלל זה לגבי הנמצא בשירותים, אינו מהרהר,
    אך מטה אוזנו לשמוע ?
    בתודה על תשובתכם.
    גמר חתימה טובה.
    בנימין

    הרב מאיר יצחק וינד:

    1. אם ניתן בנקל לקיים שוב יש לחשוש לסברת המטה אפרים שסובר שלא יצא.
    2. מסתבר שגם זה נחשב הרהור האסור שם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *