לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

האם מחובתי לספר למעביד על עובדת שאינה מתאימה?

שלום,
אני מנהלת מחלקה במשרד. אחת מהעובדות במחלקתי מסורה ונאמנה מאד אך לא מתאימה לתפקיד (לא מספיק מוכשרת וזריזה).
א. האם מותר לי לצער אותה כשאני לא מרוצה מעבודתה? (כמובן לצורך תועלת)
ב. האם מותר לי לקדם עובדת אחרת במקומה, ביודעי בבירור שיגרום לה קנאה?
ג. אם התשובה לשתי השאלות הקודמות היא שמותר- אזי: האם יש לי חובה/עניין לפייס אותה ולבקש סליחתה?
ד. אם ביכולתי לחפות על הנזק שנגרם לבוס שלי ממקרים בשאלות א ו-ב, מזמני הפרטי, האם חובה עלי לצמצם את צערה?
ה. הבוס שלי מצפה ממני ליידע אותו על מצב העובדת. יש לי חובה להיות הוגנת כלפיו. אם ישמע ממני – יפטר את העובדת (ובצדק לדעתי), האם יש לי מגבלה לספר לו?
ו. האם יש בעיה הלכתית במקצוע שלי שבגינה מומלץ לי לרדת מתפקידי?
תודה מראש,
שנה טובה,

תשובה:

שלום רב,

את באמת נמצאת בסיטואציה שאינה נוחה במיוחד.. אבל ראשית את צריכה לעשות את המוטל עלייך. והוא לעשות הכל למען מקום העבודה והתפקיד המצופה ממך. לכאורה יש לך חובה לספר ובוס וליידע אותו במצבה של העובדת, (אגב, אם באמת היא אינה מתאימה לתפקיד, ממילא היא לא תשרוד בזה לארוך זמן). את יכולה לעשות זאת עם כל הרגישות, ולבקש ממנו להמתין מעט וכד', כדי שמצפונך יהיה שקט יותר שלא גרמת לה עוול שלא היה ראוי.

לגבי שאלתך האם את חייבת לחפות על הנזק הנגרם וכו', אם אכן את יכולה טכנית לחפות את הנזק כך שלמעשה המעביד יקבל את התפוקה המלאה, אין לך חובה לעשות לה כלום. אבל ודאי שאין זה מחובתך לעשות.

האם יש חובה לבקש את סליחתה. התשובה היא כן. למרות שאת עשית כמצופה ממך, ונהגת כדין. ולהיפך, לכאורה לא היתה לך כל ברירה. בכל זאת ראוי לבקש מחילה. (ראה כאן שהבאנו מקורות לכך, שראוי לאדם לבקש מחילה גם אם ברור שנהג כשורה. משום שעצם העובדה שחברו נפגע ממנו, ראוי שיבקש את סליחתו).

אני לא סבור שאת צריכה לפנות את מקומך בעבודה בגלל זה. כל אדם נתקל משך חייו במצבים כאלה שגורמים לו לספיקות האם לנהוג כך או כך. לדוגמא, אם המלמד בתלמוד תורה מתנהג לדעתך בצורה מחפירה וכו', הספק מקונן בליבך, מצד אחד האם להתלונן ולגרום לפיטוריו על כל המשמעות הכרוכה בזה, ומצד שני, אולי זה חובתך להתלונן כדי שלא ינזקו אחרים. זו דוגמא אחת, אני בטוח שבעיון מדוקדק תראי שאת נתקלת בהרבה מצבים ושאלות כאלה. הכלל הוא תמיד לחשוב מה הקב"ה רוצה ממך שתעשי, ולא לפעול מתוך אמוציות ולחילופין מתוך הרבה מדי רחמים, ובכך למעול בתפקידך.

הרבה הצלחה וכתיבה וחתימה טובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל