לתרומות לחץ כאן

הכנסות מהשכרת מקלט למשכיר או לשוכר

שלום רב,
רצינו לדעת מה הדין כאשר השוכרים משלמים צריכה משותפת של חשבון המים גם עבור המקלט שמושכר לעסק, אך וועד הבית טוען כי ההכנסות מהשכירות שייכים רק ל״בעלי הדירות״.
וועד הבית טוען כי ״רוב בעלי הדירות״ מסכימים שהכנסות המקלט ישמשו רק עבור השיפוצים והשבחת ערך הבניין, אולם מנגד, ״כל השוכרים״ ו״חלק מבעלי הדירות״ דורשים שההכנסות מהמקלט ייחשבו כהכנסה שוטפת ויתקזזו עם ההוצאות השוטפות, ואין כל מניעה כי וועד הבית ינהל ״קופה אחרת״ עבור השיפוצים והשבחה, כך שהשוכרים יוכלו ״להיפרע״ בסכומים אלו מהמשכירים שלהם.
1. הטענה העיקרית של וועד הבית: השוכרים לא זכאים להינות מההכנסה מהמקלט כי בעלי הדירות לא מחויבים להשכיר להם דירה עם מקלט. לפיכך, בעלי הדירות רשאים להשכיר את המקלט לגורם אחר, ולכן ההכנסות מהמקלט ישמשו רק עבור השבחת הנכס.
2. הטענה העיקרית של השוכרים: באותה מידה שהשוכרים חייבים לשאת בהוצאות המקלט (צריכה משותפת בחשבון המים, ניקיון הלובי והמדרגות בדרך למקלט וכדו׳), כך הם זכאים לפירות מהמקלט (שההכנסה מהמקלט תועבר לקופת ההוצאות השוטפות).
3. טענה נוספת של השוכרים: שהמשכירים השכירו להם את הדירות כולל הנאה מ״כל הרכוש המשותף״ (מקלט, לובי, מדרגות, מעלית וכדו׳), ולפיכך גם השוכרים צריכים להנות מהפירות (שההכנסה תיכנס לקופת ההוצאות השוטפות).
4. מה הדין לגבי השוכרים בעניין ״הפירות״ שיתקבלו מהשכרות אחרות של ״הרכוש המשותף״, לדוג׳ אם בעתיד יחליטו לסגור חלק מהלובי לטובת הכנסה נוספת, באופן שימנע מהשוכרים וילדיהם המתגוררים בבניין מליהנות ולהשתמש בו (כיום ילדי הבניין משתמשים בו למשחק והגנה מגשם, שמש, חניית מכוניות וכדו׳).
נודה על תשובתכם.

תשובה:

שלום רב,

המקלט מושכר יחד עם הדירה לצורך שימוש בזמן מלחמה. אבל הרווחים מהשכרת המקלט במשך השנה הם לבעלי הדירות בלבד.

אם השוכר של המקלט אינו משלם על מי ולא וועד בית, משום שנציגות וועד הבית קבעה איתו דמי שכירות גלובליים שכוללים הכל, יש לחשב את הסכום שהיה ניתן לגבות ממנו עבור המים והניקיון ולהכניס סכום זה מדי חודש לקופת ההוצאות השוטפות. שאר ההכנסות הן, כאמור, של בעלי הדירות.

ככל שהמשכירים רוצים לסגור ולהשכיר חלק מהלובי, יש צורך באומדן דעת אם השכירות היא גם על דעת הלובי או לא. דהיינו אם שוכרים סבירים בודקים את הלובי ומתרשמים ממנו לפני שחותמים על הסכם שכירות, או לא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל