לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

זהירות מאוכל לא כשר בגני ילדים

שלום,
מסיבות שונות שלחנו את בננו, בן 3, לגן שאינו דתי.
הגן התאים לנו מהמון בחינות, והיה ממש מושלם, חוץ מעניין הכשרות.
התפריט בגן צמחוני, אך עקב היותו של בעלי מקפיד מאוד בענייני כשרות, החלטנו שנדאג להכין בעצמנו את האוכל, לפי התפריט השבועי של הגן, ושהילד יאכל מהאוכל הביתי.

הדברים הבעייתיים מבחינת הכשרות הם בעיקר ברירת הקטניות והדגנים (לא בוררים את האורז, עדשים, קינואה), וכשרות הירקות והפירות (מעשר, עורלה, ועכשיו, בשנה החדשה הבאה עלינו לטובה – גם שמיטה). וכלים לא טבולים.

רציתי לשאול – עד כמה קריטי בגיל זה להקפיד על עניינים אלו, במידה וקורה מקרה בו הילד כן יאכל מהאוכל של הגן? האם בגיל זה יש להקפיד בחומרה על עניין זה?
אם לא, אז מאיזה גיל כן?

תודה.

תשובה:

שלום רב,

אני לא נכנס לשיקולים שלכם, אנסה להתמקד בשאלה.

שאלות הכשרות הן מגוונות, קשה להקיף אותם ולשים לב אליהם למי שאינו מתמחה בנושא.

כידוע, באיסורים של מאכלות אסורות, מלבד האיסור עצמו. יש טימטום הלב, והביאו על כך את הפסוק "ונטמתם בם" כלומר, ע"י אכילת מאכלות אסורים יש טימטום הלב, איני מבין היטב בדברים אלו. אבל כל הפוסקים לדורותיהם נזהרו מהנושא.

בשו"ת חתם סופר (או"ח סי' פג) דן בהרחבה על ילד שהוגדר כ"שוטה" ונמצא מקום בוינה שיכלו להחזיק אותו שם ולקדם אותו מעט, ואולי ע"י קידום זה הוא יוכל להגיע לרמה מסויימת. החתם סופר הרחיב את הנושא, שאין איסור לשלוח אותו לשם למרות שהוא יאכל שם מאכלות אסורים שהרי הוא שוטה, ואם כך הוא אנוס לגבי קיום המצוות. וגם אין זה נחשב שאנו מאכילים אותו בידים.

אבל בכל זאת מסקנת החתם סופר: "זה נלע"ד מעיקר הדין. ומ"מ העידו קדמונינו ז"ל שע"י מאכלות אסורות בנערות מטמטם הלב ומוליד לו טבע רע, עדיין אני אומר מוטב שיהיה שוטה כל ימיו, ואל יהיה רשע (-עובר עבירות) שעה אחת לפני המקום". כלומר, עדיף שיאכל אוכל כשר בביתו וישאר ברמתו הנמוכה. מאשר יתקדם ברמה ויאכל מאכלות אסורים המטמטמים את הלב.

גם בשאלה דנן, אפילו אם החשש הוא איסורים דרבנן. יש פוסקים שכתבו שיש טימטום הלב המוליד טבע רע גם באיסורים דרבנן. כך שמאד כדאי להזהר עם הקטנים שלא יבואו לאכול מאכלות אסורות.

שיהיה רוב נחת!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל