לתרומות לחץ כאן

התערבות על 100 ש"ח בין שני חשמלאים

אני וחבר שנינו מהנדסי חשמל התערבנו על 100 ש"ח בנושא הבא. הוא עושה קורס בחשמל ולפי טענתו הוא שמע ממרצה הקורס שהוא מכיר חברה שמייצרת מצבר שמחזיק 30 שנה. אני לעומתו טענתי שעשיתי מחקר בנושא מצברים ואין דבר כזה. התערבנו שאם יש מצבר כזה אני אתן לו 100 ש"ח ואם אין להיפך. הוא שאל את מרצה הקורס והתשובה היתה שהחברה פשטה את הרגל (לא ידוע לפני כמה זמן). מה הדין? האם אני צריך לתת לו 100 ש"ח למרות שאין חברה כזאת או להיפך. דעתי הייתה לרכוש מצבר מסוג זה לגנראטורים שברשות החברה בה אני מועסק.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

כדי שיהיה תוקף להתערבות יש צורך בקניין ויש סוברים שצריך לשים את הכסף על מקום שמשותף לשני המתערבים. אני מניח שבמקרה שלכם לא היה כן וממילא אין תוקף להתערבות ושניכם פטורים.

לעצם השאלה, אם לא אמרת במפורש שאתה מבטיח מאה ש"ח בגלל שבכוונתך לקנות את המצבר, הרי שהוויכוח הוא אם שייך שיהיה מצבר שכזה או שזה מושלל המציאות, ואם כן החבר זכה בהתערבות. אין תוקף למה שחושבים בלב אלא למה שמובן מהסיכום בדיבור.

מקורות:

לעניין תוקף להתערבות עיין ברמ"א חו"מ סי' רז סעיף יג. לעניין דברים שבלב עיין שו"ע שם סעיף ד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הבנתי את התשובה. כתבתי לו על דף נייר שאני מבטיח מאה ש"ח בגלל שבכוונתי לקנות את המצבר . אך היות ואין ביכולתי לרכוש אותו כי החברה לפי טענת ידידי פשטה את הרגל . לפי דעתי אין מצבר כזה (מושלל מציאות הרי שכל העם היו קונים את המצבר הזה) האם לתת לו מאה ₪.

  2. כפי שכתבתי אין תוקף הלכתי להתערבות ולכן אינך חייב לתת 100 ש"ח.
    בנוסף לכך, אם כתבת שהנך מתחייב 100 ש"ח בגלל שברצונך לקנות את המצבר, אינך מחויב במצב זה שהחברה פשטה את הרגל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל