לתרומות לחץ כאן

ניצוק כמחובר בעירוי מאכל חם לכלי טרף / רחיצת כלים חלבים ובשריים בכיור אחד

אם יש סיר כשר שמתבשל בו תבשיל ומוזגים ממנו בכף כשרה את התבשיל כשהוא חם לתוך צלחת טרפה מה דין הכלים והאם אפשר לנהוג ככה לכתחילה ?

אם יש כלים בשריים וחלביים ביחד באותו הכיור באיזה חום מים זה נקרא בישול ואיך מותר לנהוג בשעת הדלק כאשר אין אפשרות לשטוף בצורה אחרת אלא רק במים חמים ומה דין הכלים לאחר מכן
תודה רבה .

תשובה:

שלום רב

א. ראשית ברור, שאת האוכל שהועבר לצלחת הטריפה אין לאכול [יש בזה פרטי דינים ואופנים שונים, אולם בכללות ודאי שיש להמנע], הסיר והכף כשרים, אולם אם מדובר במרק ראוי לכתחילה להמנע מליצוק באופן ישיר לצלחת כאשר יש חיבור ישיר ביניהם על ידי הקילוח.

ב. יש להחמיר שהמים לא יהיו 40 מעלות. קשה להזהר בזה לכן לא ניתן להשתמש כלל במים חמים כאשר יש רק כיור אחד המשמש לחלבי ובשרי אפיילו בזה אחר זה.

מקורות:

א. על ההלכה של ניצוק כמחובר נחלקו הפוסקים: בדרכי תשובה סי' קה ס"ק צו כתב שדין זה אמור רק כשהתחתון חם והעליון קר [ההיפך מהמקרה שלנו] אבל אם התחתון קר אין חשש כלל, וכ"כ בחכמת אדם כלל נט דין ה, והכרתי ס"ק יא וערוך השולחן סי' צב סעי' נה. אמנם ביד יהודה פי' הקצר ס"ק ל"א החמיר גם באופן ששניהם חמים, וממילא כאן לעיתים יש כבר חם למטה והוא ממשיך ליצוק, על כן ראוי להחמיר לכתחילה. בדיעבד בלאו הכי הכלי העליון לא נאסר, ובודאי לא כאן שהכל מדובר בכלי שני ושלישי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל