לתרומות לחץ כאן

מקלט המושכר לגן ילדים ובתקופת 'צוק איתן' שימש את הדיירים

אני משמש כוועד בית בבנין שלנו.

יש לנו מקלט אשר מושכר עבור גן ילדים. התשלום ניתן מראש בצ'קים.
בשעת המלחמה לא התקיים גן, ובמקום זה השתמשו השכנים במקלט במהלך היום וגם לשינה במהלך הלילה.
יצויין שבתוך המקלט מאוחסן הרבה מאוד חפצים של הגן.

עוד יצויין, שהגננת החזיקה את המפתח של המקלט וכל מי שביקש להשתמש היה צריך לגשת לגננת לבקש את המפתח. הענקת המפתח הותנתה בשמירה על החפצים המאוחסנים וכו'.

עוד יצויין, שהמחיר לשכירות מחסן באותה קומה הוא פי ארבע לכל מ"ר, מהמחיר לשכירות מקלט. חשבתי שאולי המחיר הנמוך אשר גובים עבור שכירות מקלט, הוא גם בגלל חוסר בחלונות, וגם בגלל סיפורים כמו אלו.

תשובה:

שלום רב,

הנך טוען שהמחיר הנמוך במשך כל השנה הוא בגלל הצורך להשתמש במקלט בזמן מלמחמה ולכן לא מגיע הנחה נוספת לתקופת המלחמה.

אם אכן נהוג ששוכרי המקלטים משלמים מחיר מלא גם בזמן מלחמה שהשכנים משתמשים במקלט, ודאי שהמנהג קובע. אבל אם אין מנהג כזה ולא סיכום כזה, הדין הוא שמחיר נמוך אינו מוכיח על תנאי העסקה ('אין הדמים מודיעים'). ולכן על תקופת המלחמה שהמקלט שימש גם את השכנים וגם בעלת הגן כמחסן, יש לחלק את התשלום ביניהם. יש לשער, אם היינו מצופפים את כל הציוד של הגן למקום אחד, כמה מ"ר זה תופס ובעלת הגן צריכה לשלם כפי מחיר מחסן בגודל זה.

מאחר והמחיר נקבע לפי שכירות של כל המקלט ולא של חלקו, יש לבדוק את המחירים לחלק שהציוד תופס לפי מחירי השוק.

מקורות:

עיין קצות סי' שלא סק"א אם אומרים 'הדמים מודיעים' בצירוף חזקת ממון. לדעת הקצות אין הדמים מודיעים כנגד המנהג. גם לפי דעת התרומת הדשן שם, קשה להחליט אם מחיר השכירות אכן מוכיח על כך שיש לשלם גם בתקופת מלחמה.

לעניין אם כאשר ניתנו שיקים מראש נחשב שוועד הבית הוא המוחזק, לכאורה תלוי אם השיקים הם ל'מוטב בלבד' או לא. עיין ט"ז אבן העזר סי' נג סק"ה שהאוחז בשטר סחיר נחשב למוחזק. יש לציין שלפי החוק שיק שכתוב עליו 'למוטב בלבד' אינו מוגדר כשטר סחיר, אף אם השורה של 'שלמו לפקודת' נשארה ריקה. (עיין בפסק דין של בית משפט המחוזי בתל אביב תיק ע"א 2010/05.)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל