לתרומות לחץ כאן

המשך – כלאים באילנות

שלום וברכה,

שאלתי אתמול שאלה בנושא כלאיים ואכן קבלתי ממכם תשובה מהירה ומדויקת אך לא הצלחתי להקיש ממנה למקרה שלי,

אנסה לשאול שוב דברים כהוויתם.
אני עובד בכרם ענבים, ומסביב לכרם גדלים כל מיני סוגי פירות (ענבי בר,תאנים,חבושים ועוד) שא"א לדעת האם הם נזרעו בידי אדם או לא מכיון שמדובר על עצים עתיקים מאוד,
אני מעוניין לדעת בעיקר על הענבים התאנים והחבושים, כשאני רוצה להביא לאכול בבית,למה עלי לשים לב כדי שלא אכשל באיסור כלאיים?

נ.ב. 1.פעם אמרו לי שקוראים לענבים הללו שגדלים בר מסביב לכרם-"ענבי חברוני"
2.המרחק בין עצי התאנים, ענבים וחבושים לבין שורות הכרם הוא מרחק גדול,(לפחות כמה מטרים).

אני זקוק לתשובה בדחיפות.

יישר כח

תשובה:

שלום רב

אין כל בעיה. יאכלו ענבים וישבעו… ראה באתר כמה תשובות על סדר הפרשת תרומות ומעשרות. כמובן יש להזהר מעבודה בשמיטה, להמנע לחלוטין מכל סוג שהוא, מלבד עבודות שמטרתן מניעת נזק לטווח ארוך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כוח גדול על התשובה ועל האתר הנפלא בכלל.

    אכן לגבי תרו"מ אני מנוי על קרן המעשר, ולגבי שמיטה אתמול אכן סיימתי את העבודה בכרם ולצערי לא אוכל להמשיך שם בשנה הבאה מחמת שהם מסתמכים על היתר מכירה, ופרט לזמיה ובצירה שיבוצעו ע"י נכרים, כל שאר הפעולות יבוצעו כרגיל ע"י יהודים,
    אם תוכלו לפרט לי יותר את הצדדים והשיטות בהיתר מכירה, וכיצד הוא פועל לפי השיטות שסומכות עליו. אודה לכם מאוד.

    תודה רבה ושבת שלום

  2. אנסה בכמה מילים לסכם את הנושא.
    לפני יותר ממאה שנה עלה האפשרות של היתר מכירה. רבני ארץ ישראל היו בדעה נחרצת לשלול את האפשרות הזו. והסיבות לכך היו הן מצד הערמה, הן מצד איסור מכירת קרקע בארץ ישראל לנכרי, והיו גם טיעונים נגד עצם המכירה שבשונה ממכירת חפצים מכירת קרקע היא מורכבת יותר, והיא צריכה להיות גם עפ"י רישום מקרקעין. כפי שעולה מהסוגיא בקידושין (כה,א).
    היו רבנים שהתירו בזמנו, בעיקר הגאון ר' יצחק אלחנן ספקטור מקובנא, שהיה גדול הפוסקים בזמנם, והגאון מקוטנא, אולם גם הם סייגו את ההיתר לשעת הדחק שהיה אז בארץ ישראל.
    ראיתי פעם מכתב מעניין ששלח ר' אליעזר גורדון מטלז (נפטר לפני יותר ממאה שנה), אל רבני ירושלים, המכתב היה עוד בחייו של הגרי"א ספקטור, ובו ציין כי הוא תמהה על ההיתר שנתן הגאון הנ"ל, (וכינה אותו שם רבן של כל בני הגולה) ואיך הוא לא חשש שיבואו ימים שישתמשו בהיתר הזה גם שהמצב הוא לא כ"כ שעת הדחק…
    הנושא של היתר המכירה המשיך משך הדורות. הגרש"ז אוירבך האריך בזה מאד בספרו מעדני ארץ, ופלפל הרבה בטיעונים הנ"ל ובדחיה לטיעונים הנ"ל. כמו כן כידוע מרן הגר"ע יוסף זצ"ל נתן את הסכמתו להיתר מכירה [אולם לעצמו להחמיר ולא השתמש בהיתר מכירה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל