לתרומות לחץ כאן

מה בין מלקות למכת מרדות

שלום לכבוד הרב,
אני עברתי על ההלכות של שעטנז. ולא הבנתי למה לבישת שעטנז זה עבירה חמורה (מלבד שהקב"ה ציוה אתנו) עד כדי כך שתפילתו של האדם שלובש שעטנז לא מתקבלת. שאלה נוספת מה ההבדל בין העונש לוקה לבין מכת מרדות ( חוץ מזה שלוקה זה מהתורה ומכת מרדות זה מהדרבנן) באופן ההתבצות שלה.
תודה רבה,

תשובה:

שלום רב,

א. מלקות כתוב בתורה שהוא לוקה ארבעים (ארבעים חסר אחת – 39). ואילו מכתב מרדות מדרבנן, יש אומרים שהוא לוקה ג"כ ארבעים אלא שאלו מכות פחות חזקות, ויש אומרים שזה י"ג מכות.

ב. מלקות – מדאורייתא, זה עונש על העבר ובי"ד לא יכולים לפטור אותו כשהוא חייב. אולם מכת מרדות – מדרבנן, הוא בעצם על העתיד (למיגדר מילתא) לכן אם הבי"ד רואים שאין צורך וזה לא יועיל אם יתנו לו מכת מרדות, הם יכולים לפטור אותו

מקורות:

ראה פרי חדש או"ח סי' תצה סוף סעי' ב' שהביא כי הוא לוקה ארבעים. והביא ראיה מהגמרא בקידושין שכתבו הקורא לחבירו ממזר לוקה ארבעים. אולם דחה ראיה זו עיי"ש. והמגן אברהם (סי' תצו סק"ב) כתב שהוא לוקה י"ג. וראה עוד בשדי חמד בהרחבה (ח"ג מערכת כ' כלל מא – עמוד 199, וח"ה מערכת מ' כלל קפג-קפד).

ב. ראה קובץ הערות יבמות סי' טז אות ז'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל