לתרומות לחץ כאן

תשלום לגני ילדים על תקופת מבצע 'צוק איתן'

שלום רב!
בתי נמצאת בגן פרטי. בעקבות מבצע צוק איתן הגן היה סגור לאחר תחילת חודש יולי. הגננת, בעלת הגן, קיבלה כסף בעבור חודש יולי. וכעת היא דורשת כסף גם בעבור חודש אוגוסט. אני טוען שכיון שהגן היה סגור לגמרי בחודש אוגוסט ולא עבד אפילו מספר ימים כבכל שנה, איני צריך לשלם לה. רציתי לדעת אם אני נוהג כדין.
ראיתי לנכון לציין מספר דברים שאולי משפיעים על הדין.
א. הגן נמצא בתוך בבית ויש שם ממ"ד, אלא שהגננת טוענת שפיקוד העורף הורה לה שלא לפתוח את הגן כיון שבני משפחתה שוהים בממ"ד ואין מספיק מקום גם לילדי הגן, כך שהיתה מציאות שיכלה לפתוח את הגן במידה והיתה מוצאת סידור לבני ביתה.
ב. לגננת אין עובדות שהיא מעסיקה כך שאינה צריכה לשלם להם משכורות.
ג. הגננת תקבל פיצוי מהביטוח הלאומי על הימים שבהם הגן היה סגור, אלא שהיא טוענת שכעת ההורים צריכים לשלם לה ואחרי שהיא תקבל החזר היא תחזיר להם את כספם (ההורים טוענים שהגננת יכולה לקחת הלוואה מן הבנק עד שתקבל החזר, ואינם צריכים "להלוות" לה מכספם).
ד. לאחר סיום המלחמה, כמה ימים לאחר תחילת חודש אוגוסט, הגננת פתחה את הגן למספר ימים, אך אני בחרתי שלא לשלוח את בתי כדי שלא לשלם על חודש שלם בעבור מספר ימים, בטענה שכבר בחודש יולי שילמתי על חודש שלם למרות שהגן היה פתוח רק מספר ימים.
ה. בחוזה שבין ההורים לגן, אין סעיף המחייב לשלם אם הגן יהיה סגור בעקבות מלחמה וכיוצא בזה.

אשמח לשמוע כיצד הדין בהקדם, ואולי כדאי להאריך קצת בביאור הדברים לפי שהדברים נוגעים להורים רבים שנמצאים במצב דומה.
בתודה מראש!

תשובה:

שלום רב,

כנגד כל הימים שהגן לא היה פעיל אינך חייב לשלם. לגבי מספר הימים שהגן כבר היה פעיל, אם הגננת סירבה לקבל את הילד אם לא תשלם על כל החודש, אתה פטור מלשלם על ימים אלו. אבל אם הגננת הייתה מוכנה לקבל את הילד, אלא שאתה החלטת שלא לשלוח, אתה חייב לשלם על ימים אלו.

אם לא הייתה אפשרות להפעיל שום גן לפי הוראת פיקוד העורף, היה מקום לחייב להתפשר.

מקורות:

אם שולם מראש ונהיה אונס, נחלקו הפוסקים אם חייבים להחזיר. מספק לא ניתן לחייב את הגננת להחזיר, אבל גם לא ניתן לחייב את ההורים לשלם עבור חודש אוגוסט.

אם כל הגנים חייבים להיות סגורים בהוראת פיקוד העורף, יש לראות בכך כמכת מדינה. להרחבה בנושא זה ניתן לעיין בעלון המשפט גליון 19 עמוד ג ובתשובות שהתפרסמו כאן באתר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל