לתרומות לחץ כאן

קונה שפיגר בתשלום והמוכר רוצה להעלות את המחיר

שלום כבוד הרב,
שאלתי היא: סיכמתי עם פלוני שאמכור לו חפץ מסוים בסכום מסוים, וקבענו מועד למכירה. זמן מה לפני זמן המועד שקבענו אמר לי פלוני שאין לו את הסכום הנקוב. אמרתי לו שכיוון שחרג מהזמן אני מוכן למכור לו אך במחיר קצת יותר גבוה ממה שסיכמנו. האם זה מותר?
או שכדאי לבטל העיסקא ואז מלכתחילה למכור לו במחיר יותר גבוה כביכול לא בהמשך העיסקא הראשונה? איך לעשות?
תודה (אם אפשר מקורות לתשובה)

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם סיכמת רק בדיבור ולא היה תשלום מקדמה או חוזה, אתה רשאי לעלות את המחיר ללא חשש.

אם כבר שילם לך חלק מהכסף או שנחתם חוזה, אסור לך להעלות את המחיר בגלל הפיגור בתשלום. אבל, אם אין לפלוני את הכסף במועד שנקבע אתה רשאי לבטל את העסקה הקודמת בשלב זה שעדיין אין לו את הכסף, ולחזור ולמכור לו במחיר גבוה יותר. אם לא הספקת לבטל את העסקה הראשונה עד לאחר שפלוני הביא לך את הכסף, אינך רשאי לדרוש ממנו תוספת ואינך רשאי לבטל את העסקה הראשונה ולחזור ולמכור במחיר יותר גבוה, אפילו לא בהסכמה.

מקורות:

במקרה שיש חוזה או מקדמה, הרי זה קנין גמור מדין סיטמתא (עיין עלון המשפט גליון 34 עמוד ה). ואפילו אם אין במקדמה קנין גמור, מכל מקום לעניין ריבית, גם קנין כסף במטלטלין ל'מי שפרע' נחשב לקנין. עיין ש"ך יו"ד סי' קסג סק"ג ועיין בספר ברית יהודה עמוד תפז שאף לחומרא נחשב לקנין.
אם סוכם רק בדיבור, פשוט שאין איסור 'מחוסר אמנה' לחזור כאשר הקונה אינו עומד במועדים שנקבעו.

אם אין הקונה יכול לשלם בזמן, הקונה יכול לבטל את העסקה, אף אם המוכר לא היה 'עייל ונפיק אזוזי' (לתבוע פעמיים ביום הפירעון או למחרתו), עיין נתיבות סי' קצ סק"ז. אבל מן הדין, אין המוכר יכול לבטל את העסקה והצדדים עושים כן מרצון, הרי זה כריבית, כיון שהקונה מוכר בזול וחוזר וקונה ביוקר. עיין שו"ע יו"ד סי' קסג סעיף ג. מקרה זה חמור יותר מהמביאר בשו"ע שם, כיון שעושים את העסקאות לאחר שכבר היה פיגור בתשלום וכפיצוי על כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל