לתרומות לחץ כאן

תשלום עם כסף מזויף כאשר לא ניתן לעמוד על הזיוף

אני מקדים שהשאלה אינה למעשה. ברצוני לדעת אם הגיע לידי שטר כסף מזויף, כזה שטר שלא ניתן לגלות כלל שאינו אמיתי. האם אני יכול לשלם בעד מקח עם כזה שטר. השאלה האם שייך לומר שהשטר הוא הרי שטר שיוצא בהוצאה. וגם אם נאמר שבכה"ג לא מוגדר כיוצא בהוצאה הרי למעשה המוכר יוכל להעביר אותו לאחרים ויקבל תמורה בעד השטר וא"כ לכאורה לא גרע משוה כסף. תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

הפצת שטר מזויף היא גזל מהמדינה, שהרי השטר אומר שהמדינה חייבת למוכ"ז, בעוד שזה לא נכון. יש בכך גם עדות שקר.

בנוסף לכך, לא ברור אם מותר להטעות אדם ולמכור דבר עם מום, שאם הוא לא יידע לא יינזק כלל, אבל אם הוא היה יודע, הוא היה מסרב לקבל אותו. עיין בקובץ תשובות להגרי"ש אלישיב שליט"א ח"א סי' קנט ושלא כהגר"י גרוסמן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ברשותכם ברצוני להעיר על תשובתכם.
    האם באמת ניתן לומר שיש כאן "גזל מהמדינה"? א- הרי המדינה כיום אינה משלמת כלום תמורת שום שטר. ב- מקסימום אם אדם מפיץ כמויות גדולות של שטרות מזוייפים יתכן שהוא "גורם" לכך שירד ערך המטבע של המדינה. אבל סוף סוף זה רק "גרמא" ולא גזל. ואיה"נ שגם גרמא בנזיקין אסור, אבל במקרה של שטר בודד כמדומה לי שאין הדבר משפיע על ערך המטבע באופן שלכאורה אין כאן שום גרימת נזק.

    בקשר לנקודה השנייה שציינתם, שמא אסור להטעות אדם ולמכור דבר עם מום שאם הוא לא ידע לא ינזק. אם נסכים לשאלה דהיינו אם באמת נוכל להגדיר כזה שטר [שהוא מזויף בזיוף מושלם] כשטר שהוא יוצא בהוצאה הרי אין בו שום מום ואין סיבה שהמוכר לא יקבל אותו. וממילא אין זו הטעיה.
    תודה רבה.

  2. כל אדם זכאי לפרוט שקלים למטבע אחר בבנק ישראל, והמפיץ שטר מזויף נתן למקבל השטר אפשרות זו. קשה קצת לומר, שהעובדה שמקבל השטר מסתמא לא יממש אותו אלא יקנה בו בשוק, תהיה סברא לקולא, בעוד שלבנק ישראל אין שום ריווח אם המחזיק בשטר משלם בו בשוק ואינו בא לפרוט.
    הנזק הוא ודאי, שהרי בנק ישראל היה יכול להדפיס שטר אחר במקום שטר זה.
    אם היו מפיצים מיליארד שקל מזויף היה למדינה הפסד שלפחות מיליארד שקל. ולא בגלל שיש יותר נזק בין השטר האחרון לשטר הראשון, אלא בגלל שהנזק אינו נרגש רק במיליארד. ובאמת שהנזק מתחלק בין כל השטרות בשווה. וממילא המפיץ שטר של מאה שקל מזיק למדינה מאה שקל, והרי זה דומה למזיק מליונר במאה שקל בטענה שהוא לא מרגיש.
    ודאי שאם המוכר היה יודע שהשטר מזויף הוא היה מסרב לקבל, גם אם הוא יודע שמדובר בזיוף מושלם וגם אם אינו ירא שמים כלל, משום הרוגע.
    יש סיפור ידוע על חבורת נוכלים בוורשא שכביכול החליפו שטרות מזוייפים ושלחו מתחזה לשוטר לתפוס את המחליף. ואכמ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל