לתרומות לחץ כאן

עליה לתורה תוך כדי חילול שבת

שאלתי זו אליכם עולה בעקבות תופעה נרחבת שהתפשטה במחוזותינו של ביזוי בתי כנסת וחילול שבת בפרהסיה במהלך עלייה לתורה של בר מצווה ו/או אורחיו שאינם שומרי תורה ומצוות. לצערי שמתי לב כי מספר גבאי בתי הכנסת, באופן בלתי נסבל, מוחלים ומקלים ראש בכך שקיום בר מצווה כרוך בביזוי בית הכנסת, וכמו כן, ביודעין, עוצמים עין נוכח חילול השבת ההמוני הנגרם מכך, בכגון: הגעת בר המצווה ואורחיו לבית הכנסת ברכב, הקמת רעש ודיבורים בזמן התפילה ע"י האורחים, הדלקת וצפצוף של ודיבור בטלפונים ניידים ושצילום תמונות במתחם בית הכנסת במהלך התפילה ולאחריה וכמו כן בזמן הקידוש, לרבות קירבה אסורה והעדר הפרדה של ישיבת גברים עם נשים יחד בקידוש המתקיים לאחר התפילה, וכן עוד כיוצ"ב.
לאור עובדת תופעה חמורה ונרחבת זאת הטרידו אותי מספר שאלות:
1. מה דינם של אלה המלמדים בר מצווה חילוני לעלייה לתורה ולקריאת הפטרה ומפטיר בשבת המתפרנסים מכך (או שלא בתמורה) היודעים כי בהסתברות גבוהה הדבר גובה בחובו חילול שבת. האם זו לא ברכה לבטלה?.

2. מה דין גבאי בית הכנסת העומדים בחזית ועומלים כמובן להכנסות בית הכנסת ולהחזקתו, ואולם, בבחינת מצווה הבאה בעבירה עושים זאת במחיר של חילול שבת המוני וקבוע ע"י האורחים ו/או בר המצווה עצמו שאינם שומרי תורה ומצוות, ופגיעה בעליל בקדושת בית הכנסת והשבת. בשים לב כי הגבאים טוענים להגנתם כמובן שאמנם ידוע להם שמדובר בחילונים אך בר המצווה הכרחית לצורך קירוב לבבות וחזרה בתשובה (תשובה קצת תמוה לאור העובדה כי לעלות לתורה אפשר גם באמצע השבוע). האם נעניק להם את התואר עוסקים בצורכי ציבור באמונה?.

3. מאחר ואין אפשרות פרקטית לעשות איפה ואיפה בין שומרי מצוות לבין חילונים, ואין אנו חפצים בשנאה, ולאור כי העמדת גבולות לא עמדה וכנראה שגם לא תעמוד במבחן המציאות, האם לא הגיע הזמן כי תצא תקנה חמורה האוסרת באופן גורף על קיום בר מצווה ועלייה לתורה בשבת לאור חילול השבת ופגיעה בכבוד בית הכנסת הכרוכים בכך ולקבוע חד משמעית כי עלייה לתורה תהיה ביום חול בלבד!?!.

בתודה מראש על התשובה

גל

תשובה:

שלום רב,

ראשית, אני ממש מזועזע מהתיאור שאתה מתאר כאן. אני מקווה מאד שאתה מגזים. אכן ידוע שיש המגיעים לבית כנסת בשבת עם רכב. אבל חילול שבת המוני ברמה כזו, ועוד בגיבוי עקיף של הגבאים, הוא דבר שלא יעשה.

בברית מילה שיש חובה מדאורייתא למול דווקא ביום השמיני גם אם זה חל בשבת. אולם במקום שיש חשש שיגיעו אורחים תוך כדי חילול שבת, כתבו הפוסקים וכן מרן הגר"ע יוסף זצ"ל לדחות את הברית לאחר השבת. אז עליה לתורה, שאין כל חובה בכך, מדוע שנתיר להם לעשות תוך כדי חילול שבת המוני.

אין ספק שאם הגבאי יעמוד על שלו ולא להתיר חילול שבת בצורה כזו בבית הכנסת שלא יצא מזה כל מכשול. ציבור מחללי שבת צריכים להבין ואף יבינו שאווירת חילול השבת אינו מתאים כלל לאווירת בית הכנסת. לא יתכן שכל דבר יתלוו בקירוב רחוקים. אני אישית מכיר היטב את נושא קירוב רחוקים, יש לי חברים לא מעטים שאינו דתיים. אין לי ספק שהם לגמרי מבינים דרישה כזו. אסור למכור את ערכי השבת החשובים תמורת תרומה כזו או אחרת.

כמובן שכל זה עדיין לפני השאלה האם בכלל מותר לעלות לתורה מחלל שבת.

ניתן גם לשאול את עושה הבר מצווה איך הוא מתיר לעצמו לגרום לחילול בשבת ברמה כזו, כשהשיא הוא הברכה שמברכים "אשר נתן לנו תורת אמת, חיי עולם נטע בתוכינו"…. איזה משמעות יש למילים אלו בחילול שבת כזה. 'אין זה מברך אלא מנאץ' כלשון הגמרא בתחילת פרק ג' בסוכה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    אינני יודע אם דברי הם יכולים להחשב כ"שיקול הלכתי", אך בוודאי שאין להמעיט בחשיבות של עליית בר מצווה חילוני לתורה – ילד שלעולם לא ראה בית כנסת וכ"ש ספר תורה – זה אולי אחד הרגעים המרוממים ביותר בשבילו בתור יהודי, אולי אף להפריז ולומר שזהו הקשר היחיד שלו לדת – ע"כ אם אנחנו ניקח לו את הרגע הזה משום "שיקולים הלכתיים" (שאינני מזלזל בהם כלל וכלל )- אך לענ"ד ניתן להסתמך על דעות מקלות – שהם אינם מחללי שבת בפהרסיא (הבנתי שיש לרב ווזאנר זצ"ל תשובה בכך), ואם אין די בכך על תלמידי החכמים לעמול בפלפולה של תורה ולנסות בכל דרך להתיר זאת ..
    א"כ שאלתי ובקשתי מהי הדרך לקיים את בר המצווה כהלכתו בבית כנסת תוך כדי שמירה על אווירת השבת בבית הכנסת?

  2. אני קצת מתפלא על התגובה שלך. אם הדבר מביא בודאות לחילול שבת, אין כל ספק שיש כאן בהחלט שיקולים הלכתיים. שהרי בידינו למנוע חילול שבת המוני. אבל מעבר לכך, רבותינו לימדונו שמחילול שבת וזילזול כזה בקדושת בית הכנסת שום דבר טוב לא יצא מזה!
    אני לא אומר שהגבאים צריכים לומר לכל משפחה שחפצה לקיים עליה לתורה שעליהם לשמור שבת מעתה ואילך, אכן צריכים לומר דברים הנשמעים ולא להיפך. אבל הם יכולים בהחלט לומר למשפחה שעם כל הכבוד. במתחם בית הכנסת שומרים הן על השבת והן על קדושתו. זה לגיטימי לגמרי. כשם שאתה גם מבין שאם אתה נכנס להבדיל למסגד עליך לשמור על כללי וקדושת המקום של המוסלמים. זה דבר בסיסי ביותר. וגם ישנם משפחות שאינם מבינים את זה, זה רק בגלל שיש מעט גבאים שרוצים מעט תרומות ומוכנים למכור את מה שאמור ליותר יקר להם (קדושת השבת ובית הכנסת) תמורת מעט תרומות. וזה אולי יוצר תקדים ודרישה לגבי אחרים.

    מה שכתבת בשם הרב וואזנר אני ממש לא מבין על מה אתה מדבר. וגם זה לא קשור לענין. יש כאן חילול שבת של יהודים רבים, ועלינו למנוע את זה לפחות במסגרת הנורמלית ובמתחם בית הכנסת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל