לתרומות לחץ כאן

האם אנשים שיש להם מזל טוב יש להם פחות שכר בעולם הבא?

בס״ד
שלום
רציתי לדעת מה הפירוש וההקשר של מזל ביהדות אם שה מתנות חינם אם זה על חשבון זכויות בעולם הבא מי מקבל יותר מזל פחות מזל?

תשובה:

שלום רב

יש שלושה נושאים שאין לקשר ביניהם: א. יש מזל לידה, והוא [על פי תורתו של רמח"ל] תפקיד מסויים הניתן לאדם לפי הנצרך לתיקון הבריאה באותה שעה, תפקיד זה מקנה לו כלים שונים רוחניים קונגטיביים וגם גשמיים, ידוע המעשה ברבי אלעזר בן פדת שהיה עני גמור ולא היה לו לחם לאכול, עמד והתפלל עד שיצאה בת קול משמים ואמרה "רצונך שאחזיר את העולם לתוהו ובוהו?", וביאר זאת רמח"ל, שתפקידו של ראב"פ היה לעבוד את הקב"ה מתוך עוני, וכדי לשנות את מזלו צריך להחזיר את העולם לתוהו ובוהו כדי שיוולד בזמן אחר עם תפקידים שונים.

ב. יש זמנים המסוגלים יותר לפרנסה ושפע וזמנים המסוגלים פחות, אין ספק שבזמן הגלות יש הסתר פנים והשפע יורד לעולם בצורה פחות מגולה מבזמנים אחרים. כך הוא גם בחיי הפרט, חז"ל אמרו אם ראית רשע שהשעה משחקת לו כדאי לסור מדרכו ולא להתעמת איתו, "תעלא בעידנא סגיד ליה", כלומר יש זמנים שיש מזל טוב לאדם ויש לו הארת פנים מהקב"ה, ענין זה לא קשור בהכרח למתן שכר ועונש אלא חלק מהתוכנית האלוקית האמורה לעיל, אלא שהיא בדברים המזדמנים לעיתים ולא תפקיד כללי הנקבע בלידה.

ג. לעיתים הקב"ה נותן מתנת חינם, כמו שנאמר "ונוח מצא חן בעיני ה'", ובכך ניצול מהמבול. גם אברהם אבינו זכה לכך כמבואר בפסוק "אנוכי מגן לך" וברש"י שם, ועל כך אנחנו מתפללים במועדים בתפילת יעלה ויבוא. גם זה לא מחסר משכרו של האדם לעולם הבא.

אכן לעיתים נגזר על אדם מחמת חטאיו המרובים לקבל את שכר מצוותיו בעולם הזה, דבר זה מתבאר באריכות בס' שער הגמול לרמב"ן ביאור ענין צדיק ורע לו רשע וטוב לו. ראה שם בהרחבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל