לתרומות לחץ כאן

האם מותר לתרום מזון שעומד לפוג ללא ידיעת בעל הבית?

שלום,
במקום עבודתי אנו מקבלים בכל יום דברי חלב ארוזים ממעביד כארוחת עשר לעובדים. חלק מהמזון לא נצרך, הוא מצטבר ותאריך התפוגה מתקרב. אף אחד לא יאכל את מוצרי החלב הללו במקום העבודה כי יש עודפים גדולים. האם אני יכולה להעביר באופן פרטי את המוצרים שתאריך התפוגה שלהם מתקרב לעמותות לנזקקים במקום לזרוק אותם לפח?

תשובה:

שלום רב,

מותר. אולם עדיף ליידע באופן כללי את המעביד.

מקורות:

לכאורה המזון שייך עדיין למעביד. אולם במקום שהמזון ייזרק בודאי הוא יעדיף שזה יגיע לנזקקים ובכך הוא יקיים מצוות צדקה. ראה בקצוה"ח (סי' רמ"ג סק"ח) שהביא בשם התרומת הדשן על משרתת שלשה בצק והיה חשש שהבצק יחמיץ, היא רשאית להפריש חלה בלי רשותה של בעלת הבית, מדין זכיה, שהרי זו זכות עבורה שיפרישו חלה לפני שהבצק יחמיץ. וכך פסקו הטור והרמ"א ביו"ד סי' שלח. והקצוה"ח חולק עליו, וסובר שדין זכיה שייך רק לזכות לאדם, ולא לזכות מאדם – כלומר, להוציא מרשותו. אולם להכלה דעת הרבה אחרונים לא כהקצוה"ח, עי' שו"ת באר יצחק (או"ח סי' א'), חזו"א (אבה"ע סי' מט סק"י) שהביאו הרבה ראיות נגד דעת הקצוה"ח. א"כ ניתן לזכות גם ע"י הוצאת כסף מרשותו אם זה זכות עבורו.

לכן, אוכל שעומד להיזרק, ודאי רוצה בעל הבית שבמקום שזה ייזרק שייעשה בזה מצווה צדקה, ולכן ניתן לתרום את זה לנזקקים אם זה עומד להיזרק, ובכך לזכות לבעל הבית מצוות צדקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל