לתרומות לחץ כאן

משחק פוקר על כסף אמיתי

שלום!
אשמח אם כבוד הרבנים שיחי' יוכלו למצוא פיתרון לשחק פוקר על כסף אמיתי בתוך גדרי ההלכה.
(האם אפשר להקנות לאדם שלא משתתף במשחק כל אחד סכום כסף שאותו הוא יתן למנצח ובכך אין אסמכתא?)
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב,

לא לגמרי הבנתי את הפתרון שאתה מציע, אם אתם מקנים לאדם שלא נמצא כאן סכום כסף, זה שלו. ואם כך איך אפשר שהוא יפסיד את הכסף בתום המשחק ללא אסמכתא? ומה עם הוא ינצח, מי יתן לו כסף? זה לא אסמכתא?

אמנם, למעשה נחלקו בגמרא (סנהדרין כד,ב) אם הפסול של משחק בקוביא הוא משום גזל – אסמכתא, או משום שהם "מבלי עולם" משום שאינם עוסקים ביישובו של עולם. הרבה ראשונים פסקו שאין בזה בעיה של אסמכתא ראה ברמ"א (חו"מ סי' רז סעי' יג). ובדעת הרמב"ם יש דיון האם הוא פוסק שיש בזה בעיה של אסמכתא או לא.

אבל בכל אופן אסור לשחק משחקים אלו מצד שאינם עוסקים ביישובו של עולם. אמנם בגמ' שם מבואר כי למד"א שאין עוסקים וכו' במקום שיש לו אומנות אחרת אין בעיה. ראה שם בחידושי הר"ן שכתב: "משמע לכאורה דבקוביא באקראי בעלמא כגון שיש לו אומנות אחרת ליכא איסורא אפילו דרבנן אלא שאין הדבר כן מדאמרינן בפרק שואל אדם (שבת דף קמח ע"ב) גבי מתני' דמפיס אדם עם בניו וכו' ודבר זה אפילו בחול אסור משום קוביא ושמעינן מהא תרתי חדא דבקוביא איכא איסור דרבנן אפילו לדידן דק"ל דטעמא דמתני' משום שאינו עוסק בישובו של עולם אלא שאינו פסול לעדות אא"כ אין לו אומנות אלא הוא".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל