לתרומות לחץ כאן

מה נחשב לביזוי תלמידי חכמים?

שאלה:

מה ההגדרה המדוייקת של ביזוי תלמידי חכמים.                     על פי מחקר שנעשה בארצות הברית שיטתו של הסטייפלער בלימוד גמרא שגוייה (ללמוד כל דף 4 פעמים ) אם אני אומר לפי מחקר זה שהסטייפלער לדעתי טעה ושיטתו פוגעת ביכולת לזכור ולהבין החומר הנלמד האם אני אפיקורוס,מבזה תלמידי חכמים ונמחק מקומי מן העולם הבא ?

תשובה:

שלום רב

ראשית רצוני לומר לך כלל בסיסי ביחסי אנוש, לא רק בכבוד תלמידי חכמים, כל דבר כמעט ניתן להאמר השאלה היא באיזו צורה זה נאמר. הצורה בה אתה מבטא את דעתך היא אכן פוגענית מזלזלת ומבזה ואין מקומה בבית המדרש. בודאי יש באמירה כזו משום זלזול בתלמידי חכמים. אילו היית אומר שמחקר אמריקאי זה מנוגד לדעתו של הסטיפלר ולהוראתו, לא היה בכך בזיון, אלא שכאן כבר קיימת טעות בסיסית. צריך לדעת שלימוד תורה שונה משאר החכמות, הגמרא בנויה בצורה מיוחדת ומסוימת מאוד, הלוגיקה והשפה שונה, ומעבר לכל יש בה גם כוחות סגוליים שאינם קיימים בחכמות אחרות. לכן, רק אדם שכבר ניסה את השיטה משהו כמו 80 שנה… מוסמך לספר לנו כיצד כדאי ללמוד, כל מחקר אמריקאי בעל רמת מוכחות כזו או אחרות לא ישתווה לאמירה כזו של הסטיפלר, וכפי שאמרו חז"ל אין חכם כבעל הנסיון [בזאת יודו גם כל האמריקאים…].

בהצלחה בלימודיך!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד

    ראשית , מאוד מודה על התשובה ועל עזרתכם למנוע ממני להיכשל חס ושלום מביזוי כבודה של תורה וחכמיה. בעניין הזה רציתי לשאול דבר נוסף : יש גמרא שאומרת שכל החולק על רבו כחולק על השכינה – האם זה תקף להלכה? שהרי הלכה מאגדה לא לומדים. מרן הגאון הרב עובדיה יוסף זכר צדיק וקדוש לברכה אמר שהיו תלמידים שחלקו על רבותיהם. האם מותר לאדם לחלוק על רבו הלכה למעשה?

  2. כמובן מותר לדון ולהתנצח בהלכה, ידוע שריש לקיש היה מקשה לרבו רבי יוחנן 24 שאלות על כל הלכה שאמר, אבל מי שעושה מחלוקת כנגד רבו זה כבר דבר לא טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל