לתרומות לחץ כאן

חיוב אישה במצוות עונה

שלום,
ברצוני לשאול, האם כשהבעל ממעט לקיים מצוות עונה אף בזמנים המקובלים (פעמיים בשבוע) ואף כשהאישה רומזת.
האם יש לאישה מחויבות לטפל בעניין? מבחינת מצוות פרו ורבו?
יש לציין שדיברתי על כך עם בעלי אך הוא מתחמק מהעניין.

תשובה:

שלום רב,

אין חובת עונה דווקא פעמים בשבוע. בגמ' וכך נפסק בשו"ע (אבה"ע סי' עו, ואו"ח סי' רמ) כי זה עונת הפועלים. אולם ראה שם בפתחי תשובה (אבה"ע שם ס"ק ג') שהביא בשם ר' יונתן אייבשיץ ביערות דבש, כי כך הוא ממליץ לכל הסובבים אותו.

אולם אם האישה רומזת לו, מבואר בשו"ע שם רמ כי זה גם נחשב זמן עונה ויש חיוב על הבעל. וראה שם במשנה ברורה ס"ק יא.

האישה עצמה אינה חייבת במצוות עונה, כמו כן אינה חייבת במצוות פריה ורביה. אלא שהיא מחוייבת במצוות "לשבת יצרה" שזו מצווה פחותה מחיוב פריה ורביה. [מצווה זו גם היא במהותה מדברת על חיוב הבעל והאישה לדאוג לכך שהעולם יהיה לו המשך – ע"י הולדת ילדים]. ומצווה זו מוטלת גם על האישה כמבואר באבה"ע סי' א'. וראה עוד במקנה קידושין מא,א על הגמ' שאומרת ששייך שליחות בקידושין – מצווה בו יותר מבשלוחו, ומבואר שם שדין זה נאמר עם על אישה, והתקשו שם האחרונים, הרי אין חיוב על האישה להנשא. ועל כך תירץ שם המקנה שיש קצת חיוב על האישה, משום – לא תהו בראה – לשבת יצרה.

אבל לא שמענו שיש חיוב עונה על האישה מחמת מצווה זו. (כלומר, ודאי שהאישה משועבדת לבעלה בנושא. אלא שהשאלה היתה האם יש חיוב מצד עצמו על האישה).

אגב, להבא, יש להשתדל לדייק בכתיבת המייל. הרבה מהשאלות אינן מתפרסמות, לכן אם המייל אינו מדוייק, אין לנו דרך לדעת האם השואל קיבל את התשובה או לא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל