לתרומות לחץ כאן

שאלה בגד לחתונה והשאילה לאחותה ולאחר מכן נמצא קרע בבגד

לשרה יש בגד חתונה והשאילה אותה לחברתה רחל שתלבש בשמחת נישואי קרובת משפחתה, אולם לפני החתונה החליטו רחל ואחותה לאה להחליף את הבגדים ביניהם ובחתונה רחל לבשה את הבגד של לאה, ולאה לבשה את הבגד שרחל קיבלה משרה, [לאה ידעה שזה בגד של שרה אבל לא ידעה שרחל לא קיבלה רשות להעביר אותו].
לאחר שמחת החתונה החזירה לאה את הבגד לרחל וזו החזירה אותו לשרה, לאחר ששרה כיבסה את הבגד היא מצאה שהבגד נקרע, [הן רחל והן לאה לא ראו קרע בבגד לפני שהחזירו אותו], לדבריה לא יתכן שהבגד נקרע בזמן העברתו (במזוודה וכדו') או בזמן כיבוסו מכיוון שהקרע נמצא בתוך הבגד במקום שנראה כאילו נקרע בזמן לבישתו (כמו בזמן הריקודים בחתונה).
כעת מגיעה שרה בפני רחל ודורשת ממנה את עלות תיקון הבגד, רחל מספרת לה שלא היא זו שלבשה את הבגד אלא אחותה לאה הייתה זו שלבשה, שרה אם כן מגיעה בתלונה שבד"כ היא משכירה את הבגד, אבל מכיוון שרחל היא חברתה לא ביקשה ממנה דמי שכירות [רחל לא ידעה ששרה בד"כ משכירה את הבגד], אולם עכשיו היא מעוניינת גם בתשלום שכירות על לבישת הבגד ע"י לאה.

מה הדין במקרה זה האם יש חובת תשלום על תיקון הבגד, או על שכירות הבגד, ואם כן מיהו החייב?

תשובה:

שלום רב,

לא ניתן לחייב לשלם על הקרע מחמת חוסר הוכחות. אבל אם לאה או רחל מאמינה ומשוכנעת בלבה שהקרע נעשה אצל לאה, הרי היא חייבת לשלם לצאת ידי שמים. כלומר מי שמשוכנעת חייבת לשלם ולא השנייה. כמובן, שאם לאה נזכרת ששמעה איך שהבגד נקרע כאשר לבשה או כאשר רקדה, הרי היא חייבת לשלם.

אין חובה לשלם דמי שכירות.

מקורות:

על פי הלכה 'המוציא מחבירו עליו הראיה'. ההשערות של בעלת הבגד חלשות מדי בשביל לחייב לשלם. אבל מצאנו שאדם שמאמין לתובע חייב לשלם, עיין בגמ' ב"מ דף לה ע"א 'תהא במאמינו'. היות ועל פי הלכה גם לאה וגם רחל אחראים על התשלום (עיין שו"ע חו"מ סי' רצא סעיף כו), האחת מבין שתיהן שמאמינה חייבת לשלם.

לעניין דמי שכירות, הקפידא שאסור לשואל להשאיל היא רק לכתחילה, עיין בדרכי משה אבן העזר סי' כח אות יא ובספר מחנה אפרים הלכות שאלה סי' ו. גם הטענה שטוענת המשאילה שבדרך כלל היא משכירה אינה מוכרחת, משום שאף במקרה זה רחל נהנתה מהבגד בכך שקיבלה תמורתו בגד מלאה, ולרחל הרי הסכימה להשאיל חינם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל