לתרומות לחץ כאן

שוכר שרוצה לקנות את הדירה מדין 'בר מצרא'

שלום לכבוד הרבנים החשובים

משפחת כהן מתגוררים בשכירות למעלה מעשר שנים [ללא חוזה שכירות בתוקף אלא הארכה בע"פ] הגיעו למקום כזוג צעיר וכיום ב"ה הם משפחה ברוכה בילדים קטנים הקשורים למוסדות החינוך לשכנים ולקהילה, וכן פרנסת ההורים תלויה במיקום ובחיי הקהילה.

ללא התראה וללא הקדמות בעל הדירה הודיע בפתאומיות שמעוניין למכור את הדירה ואף מצא בתוך יום או יומיים קונה איתו חתם זיכרון דברים ומבקש שהמשפחה תתפנה לאלתר מהדירה.

משפחת כהן טוענים שהם מוכרחים לקנות את הדירה כיוון שהם תלויים מאד במקום, והם קודמים מדינא דבר מצרא, כמובן שמשפחת כהן הסכימו לשלם אותו סכום שהקונה הציע.

כשהקונה שמע שהדיירים מעוניינים לקנות את הדירה, הודיע שיורד מקניית הדירה [בגלל שמפחד מקפידא, וכן חושש שהדיירים לא יצאו וכו']

בשלב הזה סוכם שמשפחת כהן אכן יקנו את הדירה מבעל הבית, אך בעל הבית חזר בו והודיע שמתקדם בהליכי המכירה עם הקונה.
ואכן לדברי בעל הבית [לא הוצג למשפחת כהן שום חוזה] הוא חתם חוזה מכר מול הקונים בו הוא מתחייב למסור את החזקה בדירה לאלתר, ובמידה ויאחר במסירת החזקה ישלם קנסות גבוהים לקונים.

כל זה בזמן שגם הקונים וגם המוכרים מודעים לכך שמשפחת כהן רוצים לקנות את הדירה ובוודאי לא יכולים לעזוב לאלתר. [לפי הארכת החוזה בע"פ יש להם עוד כחצי שנה להתגורר בדירה]
במקביל בעל הדירה מאיים שיפנה לערכאות על מנת להוציא בכוח את משפחת כהן מהדירה, ועל מנת להשית עליהם את הקנסות שיחויב לשלם לקונים, במידה ומשפחת כהן לא יפנו במועד. [סכומים עצומים]

כעת מוכנים לדון בד"ת אך בתנאי שמשפחת כהן יחתמו קודם שמתחייבים לעזוב את הדירה בעוד תקופה קצרה.

האם ע"פ ההלכה בתי דין מחייבים למכור לשוכר – משפחת כהן את הדירה במקרה כזה? [ולבטל את המכירה – אם נעשתה]
במידה ולא, האם מגיע להם פיצוי כלשהו? [לטענת משפחת כהן כעת יש בסביבת המגורים הקרובה רק דירות גדולות ויקרות הרבה יותר, ובגלל שלא קונים את הדירה ייאלצו לשלם שכ"ד כמעט כפול]

האם חתימת משפחת כהן על כך שהם מוכנים לצאת [בגלל האיומים והלחצים] תפגע בסיכוייהם בד"ת?

בתודה ובברכה

תשובה:

שלום רב,

על פי הלכה, המוכר חייב למכור למשפחת כהן. אבל אם הוא כבר מכר לאדם אחר, יש מחלוקת הפוסקים אם כהן יכול לחייב את הקונה לחזור ולמכור לו ומספק אי אפשר לחייב אותו.

אם כהן יחתום לו זה יפגע בסיכויים שלו. אני מציע לכהן לבוא לבית דין ולבקש להזמין את המוכר לדין. רוב האנשים באים לדין תורה לאחר שהם מוזמנים. האיומים לתבוע בבית משפט הם איומי סרק שאין להם שום סיכוי, לאחר שסוכם על הארכת החוזה.

מקורות:

לעניין מצרנות עיין בשו"ע חו"מ סי' קעה סעיף סג, בסמ"ע שם ס"ק קטז ובפתחי תשובה ס"ק כח.

איומי סרק אינם נחשבים כאונס כדי לבטל הסכמות, עיין רמ"א חו"מ סי' רה סעיף ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל