לתרומות לחץ כאן

נדר לצדקה אם לא יקבל דו"ח חניה וכבר מסר חלק מהכסף וקיבל את הדו"ח

שלום לכבוד הרב,
לפני כמה חודשים חניתי במקום שהיה אדום לבן ליד הבית כנסת, בלי לשים לב. מישהו אמר לי שהגיעה משטרה ויצאתי והוזזתי את הרכב, וקיבלתי על עצמי שאם לא יגיע דו"ח, אתרום 150 ש"ח לצדקה. עבר חודש או חודשיים וראיתי שלא הגיע דו"ח והבאתי לאיזה אברך מאה ש"ח. הוא עשה לי פדיון נפש והחזיר לי את הכסף וביקש שאני אקנה לו איזה ספר. היום הגיע לי הדו"ח לאחר 5 חודשים. אני הבאתי את המאה ש"ח לאותו אברך רק בגלל הקבלה הזאת. עוד לא יצא לי לקנות לו את הספר שהוא רצה. האם אני מחויב לתת את הכסף? תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אם אמרת לאברך שאתה נותן לו בגלל הנדר, הנך רשאי לחזור בך ואינך חייב לקנות לו את הספר. אבל אם לא אמרת לו כלום, אתה חייב לקנות לו את הספר או לתת לו את הכסף.

מקורות:

הנדר הוא אכן רק על תנאי. אבל, אם בשעה שנתן לאברך לא אמר שנותן בגלל הנדר, הרי זה מתנה גמורה ללא תנאים, משום ש'דברים שבלב אינם דברים'.

ואף שהרמ"א כתב בחו"מ סי' רז סעיף ד "דבמתנה דברים שבלב הויין דברים". מכל מקום נראה שאין זה אלא כאשר יש גילוי דעת או אומדן דעת שלא נתן אלא על תנאי, ולא כאשר חשב בליבו ולא אמר כלום. וכן יש להוכיח מביאור הגר"א שם ס"ק יד, וממה שכתב הריקאנטי סי' תקלד וז"ל: "כתב ריב"ם דבמתנה דברים שבלב הרי הן דברים אי גלי דעתיה דלא ניחא ליה".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל